28.03.2024
19.03.2020 aktualizacja 19.03.2020

Astronomiczne propozycje na czas domowej nauki

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Odcinki programu "Astronarium”, archiwalne numery czasopisma o astronomii i kosmosie "Urania – Postępy Astronomii”, dane o wschodach, zachodach Słońca i Księżyca, kometach, meteorach w Almanachu astronomicznym - poleca Polskie Towarzystwo Astronomiczne uczniom i nauczycielom, na czas domowe nauki.

W związku z zamknięciem szkół i zaleceniami, aby nauczyciele prowadzili zdalne lekcje z uczniami Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) udostępniło nieodpłatne i dostępne przez internet materiały, przydatne dla szkół, uczniów i nauczycieli w ramach przedmiotów takich, jak fizyka, geografia, przyroda, chemia, czy historia.

Na stronie: https://www.youtube.com/AstronariumPL można oglądać odcinki programu telewizyjnego "Astronarium” poświęconego zagadkom Wszechświata. Do tej pory powstało blisko 100 odcinków z tej serii. Program jest emitowany na antenie TVP 3 (premiery w czwartki o godz. 17:00, a później powtórki w różnych dniach) oraz dostępny na YouTube. Koproducentem programu jest PTA, a wsparcie finansowe zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Każdy odcinek „Astronarium” w ciekawy sposób przedstawia wybrane zagadnienie z badań kosmosu, a opowiadają o nim naukowcy zajmujący się daną dziedziną.

Wszystkie archiwalne numery udostępnia też bezpłatnie popularnonaukowe czasopismo o astronomii i kosmosie "Urania – Postępów Astronomii”.

„Obecna sytuacja w Polsce i na świecie, związana z koronawirusem SARS-CoV-2 i pandemią choroby COVID-19, jest wyjątkowa – postanowiliśmy więc zrezygnować ze sprzedaży ostatnich roczników czasopisma i udostępnić je wszystkim chętnym przez internet. Myślę, że mogą one stanowić szczególną pomoc dla nauczycieli w zdalnej pracy z uczniami. Astronomia fascynuje młodzież jak rzadko, która nauka. Liczę na to, że darmowa lektura Uranii pomoże jej – i nam wszystkim – przetrwać trudny czas narodowej kwarantanny” - tłumaczy dr hab. Maciej Mikołajewski, redaktor naczelny „Uranii – Postępów Astronomii”.

Redakcja dwumiesięcznika „Urania – Postępy Astronomii” podjęła decyzję o nieodpłatnym udostępnieniu elektronicznych wydań najnowszych roczników tego czasopisma. W ten sposób staną się dostępne on-line wszystkie egzemplarze „Uranii” z ostatnich stu lat.

Redaktor podkreśla, że treści publikowane w „Uranii” w większości nie ulegają szybkiej dezaktualizacji i są wartościowe również przez co najmniej kilka lat po wydaniu danego numeru, a często i dłużej. Tłumaczy, że „Urania” zawiera artykuły o różnym poziomie trudności, wiele z nich jest przydatnych dla nauczycieli oraz uczniów w ramach zajęć szkolnych. Znajduje się tam wiele astronomicznych przykładów ilustrujących zagadnienia z zakresu podstawy programowej fizyki, chemii, geografii, matematyki, informatyki i przyrody. Czasopismo może również zainspirować i stać się bazą zajęć pozalekcyjnych.

Elektroniczne wydania „Uranii” można pobierać na dwa sposoby: poprzez portal Uranii z dedykowanej strony www.urania.edu.pl/archiwum lub alternatywnie ze sklepu Google Play dla urządzeń mobilnych z systemem Android. Pliki dostępne są w formacie PDF.

Wschody i zachody Słońca, Księżyca, planet, zaćmienia, meteory, komety, planetoidy i inne zjawiska widoczne z Polski można z kolei śledzić w "Almanachu astronomicznym na rok 2020. Darmowa publikacja z zestawieniem mnóstwa astronomicznych zjawisk na cały rok 2020 jest dostępna w formie pliku PDF: https://www.urania.edu.pl/almanach oraz w wersji na urządzenia mobilne:

Z kolei w serwisie APOD.pl (http://www.apod.pl) można znaleźć polskie tłumaczenia prowadzonej przez NASA strony Astronomy Picture of the Day (APOD). Polska wersja jest utrzymywana przy wsparciu ze strony PTA oraz Obserwatorium Astronomicznego UJ.

Pełna lista propozycji jest dostępna na stronie: https://www.pta.edu.pl/prasa/pta2003