28.03.2024
29.03.2020 aktualizacja 29.03.2020

Popularne płyny do ust mogą szkodzić zębom

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Płyny zawierające chlorheksydynę promują rozrost bakterii produkujących kwas mlekowy - wynika z nowych badań. Obniża to pH jamy ustnej i zwiększa ryzyko uszkodzeń zębów.

Naukowcy z University of Plymouth sprawdzili wpływ popularnych płynów do płukania zębów na mikrobom czyli florę bakteryjna jamy ustnej. Chodzi o płyny zawierające związek o nazwie chlorheksydyna.

Przez tydzień naukowcy podawali ochotnikom placebo i przez tydzień - właściwy płyn. Po każdym z tych okresów dokładnie zbadali skład bakterii żyjących w jamach ustnych uczestników eksperymentu oraz zmierzyli pH, stężenie kwasu mlekowego, azotanów i azotynów.

W opublikowanej na łamach „Scientific Reports” pracy donoszą, że pod wpływem działania płynu doszło do zmiany w bakteryjnej florze i związanego z tym obniżenia pH śliny ochotników.

Jednym z głównych zadań śliny jest tymczasem utrzymywanie właściwego pH w jamie ustnej, które podatne jest na wpływ jedzenia i napojów. Kiedy pH zbytnio spadnie, prowadzi to do uszkodzeń zębów i błon śluzowych jamy ustnej.

Jednocześnie naukowcy potwierdzili wynik uzyskany już we wcześniejszych badaniach - chlorheksydyna zaburzyła zdolność bakterii do zamiany azotanów w azotyny - ważne cząsteczki obniżające ciśnienie krwi. Płukanie płynem obniżało ilość azotynów w ślinie i krwi, co wiązało się z podniesionym ciśnieniem. We wcześniejszych eksperymentach natomiast ćwiczenia fizyczne obniżały ciśnienie słabiej po płukaniu ust antybakteryjnym roztworem.

„Mamy do czynienia z zaskakującym brakiem wiedzy i literatury na temat użycia tych produktów. Płyny do płukania ust z chlorheksydyną są szeroko używane, ale przeprowadzono tylko niewiele badań sprawdzających ich działanie na wybrane bakterie powiązane z pewnymi chorobami jamy ustnej. Większość badań było przy tym przeprowadzonych in vitro” - podkreśla autor publikacji dr Raul Bescos.

„Mocno nie docenialiśmy złożoności mikrobiomu jamy ustnej i znaczenia żyjących w niej bakterii. Tradycyjnie, uważano, że bakterie są złe i powodują choroby. Teraz jednak wiemy, że większość bakterii - czy to w ustach czy w jelitach - jest ważna dla zachowania zdrowia” - mówi współautorka badania dr Louise Belfield.

Badacze zwracają uwagę, że w obliczu epidemii COVID, wielu dentystów używa chlorheksydyny przed rozpoczęciem zabiegów. To oznacza też pilną potrzebę sprawdzenia, jak działa ona na wirusy.

Więcej informacji tutaj i tu