28.03.2024
29.03.2020 aktualizacja 29.03.2020

Bez jednego z białek w nerkach powstają kamienie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Niedobór białka FABP4 - wiążącego kwasy tłuszczowe - prowadzi do tworzenia się kamieni nerkowych zbudowanych z soli wapnia – informuje strona internetowa Nagoya City University.

Kamica nerkowa jest chorobą występującą na całym świecie. W USA cierpi na nią aż 13 proc. populacji, w Europie - 9 proc., w Azji - 5 proc. Ataki kamicy nerkowej są bardzo bolesne, często trzeba usuwać kamienie operacyjnie. Choroba stanowi też znaczny problem ekonomiczny.

Wielu ekspertów zgłaszało, że kamica nerkowa (NL) ma związek z zespołem metabolicznym (otyłość trzykrotnie podnosi ryzyko kamicy nerkowej), nie jest jednak znany mechanizm wiążący te dwie patologie. Zespół metaboliczny to szereg odchyleń od normy związanych z otyłością brzuszną (nadciśnienie, podwyższony poziom glukozy i/lub trójglicerydów we krwi, niski poziom „dobrego” cholesterolu HDL), które zwiększają miedzy innymi ryzyko chorób serca.

Szukając nowych możliwości zapobiegania nawrotom kamicy, naukowcy z Nagoya City University przeprowadzili badania dotyczące ekspresji genów w tworzących nerki tkankach dla dwóch grup pacjentów z kamicą nerkową. Jak potwierdziły następnie badania na myszach, ważną, wcześniej nierozpoznaną rolę w tworzeniu kamieni nerkowych odgrywa - wiążące kwasy tłuszczowe - białko FABP4. Mechanizm działania tego białka może wyjaśniać związek między kamicą nerkową a zespołem metabolicznym. Zdaniem autorów FABP4 wydaje się być kluczową cząsteczką w tworzeniu kamieni nerkowych i może okazać się celem terapeutycznym w zapobieganiu kamicy. (PAP)