20.04.2024
03.04.2020 aktualizacja 03.04.2020

NASA wybrała nową misję do badania burz słonecznych

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Sun Radio Interferometer Space Experiment (SunRISE) to nowa misja kosmiczna NASA, której start w kosmos planowany jest na 2023 rok. W ramach tego przedsięwzięcia agencja umieści w kosmosie radiowy interferometr.

Projekt SunRISE przewiduje umieszczenie w przestrzeni kosmicznej konstelacji sześciu miniaturowych satelitów CubeSats, współpracujących jako duży wirtualny radioteleskop. NASA zdecydowała o przyznaniu grantu w wysokości 62,6 milionów dolarów na zaprojektowanie, zbudowanie i wystrzelenie takiego radioteleskopu. Start planowany jest nie wcześniej, niż 1 lipca 2023 roku.

Już w sierpniu 2017 r. amerykańska agencja zakwalifikowała SunRISE jako projekt do opracowania wstępnej koncepcji (na co przewidziano 11 miesięcy). Z kolei w lutym 2019 r. zaakceptowano dalsze prace nad misją (przez kolejny rok). Teraz NASA ogłosiła jej finansowanie.

Kosmiczny radioteleskop będzie oparty na sześciu małych satelitach zasilanych energią słoneczną. Będą one jednocześnie rejestrować radiowe obrazy emisji na niskich częstotliwościach, pochodzące od aktywności słonecznej. Satelity będą rozmieszczone w odległości około 10 kilometrów od siebie i będą poruszać się ponad ziemską atmosferą. Będzie to pierwszy w historii kosmiczny interferometr radiowy z możliwościami obrazującymi, pracujący na niskich częstotliwościach. Orbita satelitów będzie przebiegać na wysokości pięciu promieni ziemskich, nieco ponad orbitą geostacjonarną.

Zbierane przez SunRISE dane pozwolą naukowcom na tworzenie trójwymiarowych map, na których można będzie śledzić miejsca, z których wychodzą wybuchy cząstek na Słońcu, a także ich ewolucję i przemieszczanie się w przestrzeni kosmicznej. Dodatkowo badacze planują wykonać pierwszą mapę wzorów linii pola magnetycznego rozciągających się od Słońca w przestrzeń międzyplanetarną. Przyczyni się to do lepszego zrozumienia, śledzenia i przewidywania pogody kosmicznej.

Aby zminimalizować koszty, NASA chce wystrzelić SunRISE przy okazji już wcześniej zaakceptowanego startu innego projektu. Satelity mogą polecieć jako wspólny ładunek razem z komercyjnym satelitą dostarczonym przez Maxar of Westminster. Po wystrzeleniu, główny statek wypuści minisatelity SunRISE i będzie kontynuował swoją główną misję.

Projektem SunRISE kieruje Justin Kasper z University of Michigan w Ann Arbor, a instytucją zarządzającą jest Jet Propulsion Laboratory (JPL) w Pasadenie.