19.03.2024
26.05.2020 aktualizacja 26.05.2020

Superkomputer wskazuje przyczynę wymarcia neandertalczyków

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Symulacja przy użyciu superkomputera wskazuje, że przyczyną wyginięcia neandertalczyków nie była zmiana klimatu, ale rywalizacja z naszymi przodkami – informują naukowcy na łamach pisma „Quaternary Science Review”.

Neandertalczycy byli naszymi bliskimi genetycznie, wymarłymi krewniakami. Zamieszkiwali Eurazję przez ok. 300 tys. lat. Wyginęli ok. 43-38 tys. lat temu, niej więcej w tym czasie, kiedy nasi przodkowie zaczęli zasiedlać Europę.

Naukowcy od wielu lat łamią sobie głowy nad przyczyną wyginięcia neandertalczyków. Z najnowszych badań wynika, że nasi prehistoryczni krewniacy nie wyginęli wskutek zmian klimatycznych. Symulacja przeprowadzona za pomocą superkomputera wskazuje, że najbardziej prawdopodobną przyczyną ich wyginięcia była rywalizacja z naszymi przodkami, którzy przybyli wówczas do Europy.

Naukowcy stworzyli matematyczny model, symulujący migracje zarówno neandertalczyków, jak i Homo sapiens, efekty ich kontaktów, rywalizacji i krzyżowania się, a także zmiany klimatu.

„W modelu komputerowym można włączyć lub wyłączyć poszczególne procesy, takie jak zmiany klimatyczne, krzyżowanie się czy rywalizację” - wyjaśnia Axel Timmermann z Institute for Basic Science w Daejeon w Korei Południowej. Naukowcy analizowali więc wpływ różnych czynników na kondycję populacji neandertalskiej w Eurazji.

Zdaniem badaczy, zgodnie z ich komputerowym modelem wyginięcie neandertalczyków staje się możliwe tylko wówczas, kiedy Homo sapiens zyskują nad istotną przewagę w rywalizacji o zasoby.

Więcej: https://www.ibs.re.kr/cop/bbs/BBSMSTR_000000000738/selectBoardArticle.do?nttId=18560&pageIndex=1&searchCnd=&searchWrd= (PAP)