23.04.2024
23.06.2020 aktualizacja 23.06.2020

Supermocne przeciwciała mogą chronić przed SARS-CoV-2

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Z krwi pacjentów, którzy przeszli infekcję SARS-CoV-2, naukowcy wyizolowali przeciwciała powstrzymujące wirusa. Jest szansa, że powstanie z nich lek podawany w początkowych stadiach choroby lub jako ochrona przed zakażeniem.

Na łamach magazynu „Science” naukowcy ze Scripps Research Institute opisali dokonanie, które daje nadzieję na skuteczną metodę leczenia COVID-19 i zapobiegania jej u szczególnie zagrożonych osób.

Badacze najpierw pobrali krew od osób, które wyzdrowiały z COVID-19. Jednocześnie stworzyli testowe komórki z receptorami atakowanymi przez wirusa.

Z ich pomocą we krwi znaleźli ponad tysiąc różnych komórek (limfocytów B) produkujących różne przeciwciała skierowane przeciw SARS-CoV-2. Następnie wyizolowali z tych komórek geny odpowiedzialne za produkcję przeciwciał, co umożliwiło ich wytwarzanie w laboratorium.

Badając każde z przeciwciał z osobna, naukowcy znaleźli kilka, które nawet w małej ilości zapobiegały infekowaniu testowych komórek.

Jedno z nich w dalszych eksperymentach chroniło laboratoryjne chomiki przed chorobą.

Całą pracę naukowcy ukończyli w niecałe siedem tygodni.

„Odkrycie tych silnie działających przeciwciał oznacza ekstremalnie szybką odpowiedź na zupełnie nowy patogen” – podkreśla współautor publikacji dr Dennis Burton.

„Był to potężny, wspólny wysiłek, a teraz skupiamy się na produkowaniu dużych ilości obiecujących przeciwciał na potrzeby badań klinicznych” – mówi jeden z autorów, prof. Thomas Rogers.

Wstrzyknięcie ich pacjentom na wczesnym etapie rozwoju choroby powinno zmniejszyć liczbę wirusa we krwi i chronić przed ostrą postacią COVID-19.

Co więcej, można by ich użyć jako czasową ochronę przed infekcją. W tym wypadku podawano by je szczególnie narażonym osobom, np. pracownikom placówek medycznych, osobom starszym i ludziom, którzy źle tolerują szczepienia lub podejrzewa się u nich niedawny kontakt z wirusem.

Po podaniu do krwiobiegu, przeciwciała powinny utrzymywać się w nim przez kilka tygodni.Co ważne, można je masowo produkować z pomocą metod nowoczesnej biotechnologicznych.

Jeśli dalsze testy na zwierzętach i badania z udziałem ludzi się powiodą, przeciwciała mogłyby trafić do klinik już w styczniu przyszłego roku.

„Chcemy sprawić, aby były dostępne dla tych, którzy najbardziej ich potrzebują, w tym dla ludzi z biednych i średniozamożnych krajów” -npodkreśla współautorka dokonania, dr Elise Landais.

To nie wszystko. W czasie swoich eksperymentów badacze znaleźli także przeciwciało neutralizujące wirusa, który powoduje SARS.

„To odkrycie daje nam nadzieję, że w końcu znajdziemy szeroko działające przeciwciała, które dadzą przynajmniej częściową ochronę przeciwko koronawirusom SARS. Byłoby to przydatne, gdyby inny tego typu wirus przeskoczył na ludzi” – wyjaśnia dr Burton.