16.04.2024
25.06.2020 aktualizacja 25.06.2020

Naukowcy: łuku używano na Sri Lance już ponad 45 tys. lat temu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kościane groty odkryte przez międzynarodowy zespół naukowców na Sri Lance świadczą o tym, że łuku i strzał używano na tej wyspie 48-45 tys. lat temu. To najstarszy do tej pory dowód na stosowanie tej broni poza kontynentem afrykańskim.

Do znaleziska doszło wewnątrz jaskini Fa-Hien Lena na Sri Lance. Wnioski z badań naukowcy opublikowali w "Science Advances". Wzięli w nich udział eksperci z Instytutu Maxa Plancka (MPI-SHH) w Niemczech, Griffith University w Australii i państwowego Departamentu Archeologii na Sri Lance.

W komunikacie Instytutu Maxa Plancka podkreślono, że znaleziska w postaci ponad 100 kościanych grotów są dowodem na to, że używano ich jako strzał do polowania z pomocą łuku na trudną do złapania leśną zwierzynę.

Do tej pory badacze uważali, że tego typu innowacje rozwijały się szybciej na wybrzeżach Afryki lub na terenie Europy, charakteryzującej się umiarkowanym klimatem.

"Bardziej ekstremalne środowiska, takie jak tropikalne lasy deszczowe w Azji, zostały w dużej mierze przeoczone (przez naukowców - PAP), pomimo swojej długiej historii zasiedlenia przez człowieka" - podkreślono w komunikacie.

Ustalenie, że groty były częścią strzał było możliwe dzięki badaniom mikroskopowym wykonanym przez dr Michelle Langley z Griffith University, główną autorkę artykułu.

"Pęknięcia na ostrzach wskazują, że doszło do nich na skutek uderzenia o bardzo dużej sile - coś takiego można zaobserwować właśnie w czasie polowania na zwierzęta z pomocą łuku. Ten dowód (na używanie łuku - PAP) jest wcześniejszy od podobnego znaleziska pochodzącego z południowo-wschodniej Azji sprzed 32 tys. lat i jest w tej chwili najwcześniejszym dowodem na użycie łuku poza kontynentem afrykańskim" - podkreśliła badaczka.

Współautor artykułu, Patrick Roberts z Instytutu Maxa Plancka powiedział w rozmowie z CNN, że najstarszy dowód na użycie łuku pochodzi z południowej Afryki. Jego wiek określono na 64 tys. lat.

Artykuł jest dostępny tu: https://advances.sciencemag.org/content/6/24/eaba3831 (PAP)