19.03.2024
04.07.2020 aktualizacja 04.07.2020

Naukowcy mówią, ile ludzkich lat ma pies

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

To nieprawda, że wiek psa wystarczy pomnożyć przez 7, aby znaleźć odpowiednik jego ludzkiego wieku. Genetyczne badanie pokazało, że da się taki wiek policzyć, choć metoda jest bardziej złożona.

To jeden z mitów, który przetrwał w społeczeństwie bez żadnych dowodów - tak naukowcy z University of California, San Diego mówią o popularnym liczeniu "ludzkiego" wieku psa.

Według tej reguły, aby uzyskać odpowiednik ludzkiego wieku, liczbę lat życia psa trzeba pomnożyć przez 7. Często korzystają z niej nawet weterynarze.

Tymczasem naukowcy odkryli bardziej skomplikowaną formułę, a oparli ją na nowoczesnych badaniach genetycznych. Opracowali oni metodę liczenia biologicznego wieku, którą można zastosować do różnych gatunków. Polega ona na sprawdzeniu tzw. epigenetycznych modyfikacji - naturalnych, chemicznych dodatków do genomu, które w komórkach włączają i wyłączają poszczególne geny. Takie modyfikacje są dla genomu trochę jak zmarszczki dla twarzy - mówią badacze.

Już wcześniej opracowali oni tego typu metodę śledzenia starzenia, którą jednak można było zastosować tylko dla ludzi, a co więcej, trzeba ją było dopasować do konkretnej osoby.

Zdaniem naukowców nową metodę będzie można wykorzystać nie tylko do oceny wieku zwierząt, ale także np. do sprawdzania skuteczności różnych metod mających opóźniać starzenie.

Teraz, w badaniu opisanym na łamach magazynu „Cell Systems” sprawdzili genom 104 psów rasy labrador retriever. Wyniki odnieśli do badania genomów myszy i ludzi.

Psy zainteresowały naukowców m.in. dlatego, że żyją blisko ludzi. Z tego powodu ich środowisko oraz ekspozycja na różne substancje jest podobna, jak człowieka. Często, podobnie jak ludzie, korzystają przy tym z opieki zdrowotnej.

Okazuje się, że gdy pies jest młody, starzeje się bardzo szybko w porównaniu do człowieka.

Jednoroczniaka można porównać do ludzkiego 30-latka. Czteroletni pies jest - pod względem wieku biologicznego - jak 52-letni człowiek. Po przekroczeniu 7. roku życia, starzenie psa mocno jednak spowalnia.

„To logiczne, jeśli się nad tym zastanowić - przecież 9-miesięczny pies może mieć szczenięta, więc wiedzieliśmy już, że liczenie według reguły 1:7 nie jest dokładną miarą wieku” - mówi kierujący pracami prof. Trey Ideker.

Naukowcy zwracają uwagę, że badanie przeprowadzili tylko na psach jednej rasy, a niektóre rasy żyją dłużej, niż inne.

Jednak ponieważ metoda dobrze przewiduje wiek zbadanych psów, a także myszy i ludzi, powinna działać także w stosunku do innych ras.

Autorzy algorytmu planują jednak sprawdzenie także innych ras, a także testowanie metody z użyciem próbek śliny (teraz wykorzystali próbki krwi). Chcą też zbadać myszy poddane różnym metodom, mającym przedłużać życie.

Tymczasem nieco inaczej patrzą na własne psy. „Mam sześcioletnią sukę - nadal ze mną biega, ale teraz zadaję sobie sprawę, że nie jest tak młoda, jak mi się wydawało” - mówi prof. Ideker.

Więcej informacji tutaj.