19.04.2024
09.07.2020 aktualizacja 09.07.2020

Nanoplastik gromadzi się w roślinach

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Mikroskopijne cząsteczki plastiku gromadzą się w tkankach roślin lądowych – informują naukowcy na łamach „Nature Nanotechnology”.

Obecność cząsteczek mikro- i nanoplastiku potwierdzono wcześniej w oceanach i organizmach morskich. Okazuje się jednak, że ten problem dotyczy również roślin lądowych – piszą naukowcy z Uniwersytetu Massachusetts w Amherst (USA) i Uniwersytetu w Shandong (Chiny).

Badacze podkreślają, że nie było dotąd bezpośredniego dowodu na gromadzenie się w roślinach lądowych cząsteczek nanoplastiku. „Nasze badania takiego dowodu dostarczają” – wyjaśnia Baoshan Xing z University of Massachusetts. Cząsteczki nanoplastiku mogą być wchłaniane przez rośliny, gromadząc się w ich tkankach.

Cząsteczki nanoplastiku pochodzą z rozpadu tworzyw sztucznych, najczęściej śmieci, które kruszą się i rozdrabniają pod wpływem tarcia i warunków atmosferycznych. Nanocząsteczki plastików mogą być tak drobne, jak wirusy.

Naukowcy prowadzili badania na roślinie o nazwie rzodkiewnik (Arabidopsis thaliana), powszechnie wykorzystywanej do badań laboratoryjnych. Rośliny umieszczono w glebie czystej oraz skażonej nanoplastikiem. Po siedmiu tygodniach rośliny, które posadzono w zanieczyszczonej glebie, były niższe i drobniejsze w porównaniu z pozostałymi.

„Nanoplastik zredukował całkowitą biomasę roślin – wyjaśnia Xing. – Rośliny były mniejsze, a ich korzenie krótsze”.

Jak podkreślają badacze, kumulowanie się nanoplastiku w roślinach może mieć negatywne skutki dla środowiska, rolnictwa oraz bezpieczeństwa żywności.

Więcej: https://www.umass.edu/newsoffice/article/research-land-plants-shows-nanoplastics (PAP)