16.04.2024
29.07.2020 aktualizacja 29.07.2020

Antybiotyki wpływają na zachowania społeczne myszy

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Kuracja antybiotykowa na wczesnym etapie życia zakłóca działanie szlaków sygnalizacyjnych regulujących zachowania społeczne i odczuwanie bólu u myszy – wynika z badań opublikowanych w piśmie „BMC Neurosceince”.

Naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego badali wpływ zaburzenia równowagi mikrobiomu jelitowego w wyniku antybiotykoterapii na pracę mózgu młodych myszy. Okazało się, że po zastosowaniu antybiotyków u gryzoni zmniejszyła się ekspresja receptorów regulujących sygnalizację w korze czołowej mózgu związana z wydzielaniem endorfin, oksytocyny i wazopresyny, tj. neuroprzekaźników wpływających na emocje i zachowania społeczne.

„Zmniejszona aktywność tych szlaków wyjaśnia zmiany w zachowaniu gryzoni po antybiotykoterapii. Z poprzednich badań wiemy, że zaburzona równowaga mikrobiomu ma wpływ na zachowania społeczne gryzoni. Choć w przypadku badanych zwierząt dawka antybiotyków była wysoka, wyniki wskazują na negatywne trwałe działanie tych leków na mózg w fazie rozwoju” – mówi autorka analizy dr Katerina Johnson.

Badacze dodają, że mikrobiom jelitowy odgrywa także rolę w regulacji bólu. Te wyniki wskazują, że może odbywać się to poprzez wpływ na wydzielanie endorfin.(DOI: 10.1186/s12868-020-00583-3). (PAP)