Nauka dla Społeczeństwa

19.03.2024
PL EN
09.08.2020 aktualizacja 09.08.2020

Kierowcy z uboższych miast wdychają o 80 proc. więcej zanieczyszczeń

Mumbaj. 8.06.2020. Korek uliczny. Fot. PAP/ EPA/DIVYAKANT SOLANKI Mumbaj. 8.06.2020. Korek uliczny. Fot. PAP/ EPA/DIVYAKANT SOLANKI

Użytkownicy samochodów w mniej zamożnych miastach na świecie są narażeni na kontakt z niewspółmiernie większą ilością zanieczyszczeń – nawet o 80 proc. - niż gdzie indziej, gdyż najczęściej wietrzą auta, otwierając okna. Takie wnioski wypływają z badania University of Surrey.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zanieczyszczenie powietrza zabija rocznie średnio siedem milionów ludzi na całym świecie, a dziewięć na 10 osób oddycha mocno skażonym powietrzem.

Naukowcy z zespołu prowadzonego przez uniwersyteckie Global Centre for Clean Air Research (GCARE) w pierwszym tego typu badaniu sprawdzali poziom zanieczyszczeń, na jaki narażeni są kierowcy w 10 miastach, m.in. w Dhace (Bangladesz), Kantonie (Chiny), Madrasie (Indie), Sao Paulo (Brazylia), Kairze (Egipt) i As-Sulajmanijji (Irak).

Obserwowano ryzyko kontaktu z cząstkami PM2.5 i PM10 wewnątrz pojazdów podczas godzin szczytu rano i wieczorem, a także czas poza godzinami szczytu w środku dnia. Naukowcy sprawdzili, jak sytuacja zmieniała się, kiedy kierowcy używali klimatyzacji, wentylatorów, a także podczas otwierania okien.

Okazało się, że użytkownicy samochodów z najuboższych miast na świecie doświadczają najwyższego poziomu zanieczyszczeń w autach.

Niezależnie od miasta i modelu pojazdu otwieranie okien było najgorszym rozwiązaniem, następne w kolejności było korzystanie z wentylatorów oraz systemów klimatyzacji. Narażenie na zanieczyszczenia przy otwartych oknach poza godzinami szczytu było o 91 proc. niższe niż w czasie porannych godzin i o 40 proc. niższe niż wieczorem.

W badaniu opisanym w „Science of the Total Environment” naukowcy zauważają, że kierowcy, którzy korzystają z klimatyzacji, wdychają o 80 proc. mniej zanieczyszczeń niż ci, którzy jeżdżą przy otwartych oknach. Filtry kabinowe są mniej efektywne w usuwaniu pyłów, co sugeruje, że nowe samochody powinny być wyposażane w lepsze filtry, zmniejszające ryzyko dla podróżnych.

„Mówiąc szczerze, aby zmniejszyć narażenie na zanieczyszczenie powietrza, należałoby pozbyć się jak największej liczby samochodów z dróg lub wykorzystywać więcej pojazdów ekologicznych. To odległy sen w wielu krajach podlegających Oficjalnej Pomocy Rozwojowej (ang. O fficial Development Assistance, ODA). Klimatyzowane samochody są nieosiągalne dla wielu biednych osób dojeżdżających do pracy na całym świecie” - powiedział prof. Prashant Kumar, dyrektor GCARE. Dodał, że dane są spójne dla wszystkich 10 uczestniczących miast.

Prof. Abdus Salam z Uniwersytet w Dhace podkreślił, że konkluzje mogą pomóc kierowcom w podejmowaniu codziennych decyzji chroniących ich zdrowie. „Proste wybory, np. przemieszczanie się poza godzinami szczytu, może być dobrą drogą do zmniejszenia kontaktu z zanieczyszczeniami” – powiedział. (PAP)

mrt/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024