Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
10.09.2020 aktualizacja 10.09.2020

Rozwojem mowy u dzieci sterują obie półkule mózgu

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W odróżnieniu od dorosłych, u małych dzieci za zarządzanie funkcjami językowymi odpowiadają obie półkule mózgu – informują naukowcy, których wnioski ukazały się na łamach pisma „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

„Dotychczas nie było jasne, czy rodzimy się z wyspecjalizowaną lewą półkulą czy następuje to stopniowo wraz z rozwojem. Te wyniki wskazują, że na wczesnym etapie życia funkcja przetwarzania językowego jest przydzielona obu półkulom” – mówi autorka badań dr Elissa L. Newport z Georgetown University w Waszyngtonie.

U małych dzieci uszkodzenie którejkolwiek z półkul nie wpływa na problemy z mową. Nawet jeśli lewa półkula została poważnie uszkodzona, u wielu małych pacjentów wciąż możliwa jest regeneracja funkcji językowych. W wieku dorosłym przetwarzanie języka możliwe jest tylko w lewej półkuli mózgu, a udar powoduje zaburzenia mowy.

W badaniach wzięło udział 39 zdrowych dzieci w wieku 4 – 13 lat oraz 14 dorosłych w wieku 18 – 29 lat. Obserwacja aktywacji mózgu podczas wykonywania tych samych zadań językowych wykazała, że u najmłodszych dzieci (4 – 6 lat) nie występuje lateralizacja charakterystyczna dla dorosłych, dzięki czemu obie półkule uczestniczą we wczesnym rozwoju językowym.

„Sieci neuronalne przypisujące konkretne zadania jednej lub drugiej półkuli rozwijają się wciąż do 10-11 roku życia. Zaangażowanie obu półkul zapewnia mechanizm kompensujący w momencie uszkodzenia. Jeśli lewa półkula doznaje urazu w wyniku udaru, który następuje bezpośrednio po narodzinach dziecka, kształtowanie się mowy będzie miało miejsce w prawej półkuli. To samo dotyczy noworodków z porażeniem mózgowym” – tłumaczy dr Newport. (PAP)

koc/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024