19.03.2024
19.09.2020 aktualizacja 19.09.2020

Soja pomocna w leczeniu raka tkanki kostnej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Związki wyizolowane z nasion soi hamują rozwój nowotworu tkanki kostnej i przyspieszają regenerację – informują naukowcy z Washington State University.

Ich wnioski ukazały się na łamach pisma „Acta Biomaterialia” (DOI: 10.1016/j.actbio.2020.07.006)

Naukowcy testowali działanie trzech związków chemicznych wyizolowanych z soi na wyhodowane w laboratorium komórki kostniakomięsaka oraz zdrowe komórki tkanki kostnej.

Jeden z tych związków po 11 dniach spowodował zmniejszenie żywotności komórek nowotworowych o 90 proc. Dwa pozostałe związki w tym samym czasie stymulowały rozwój zdrowej tkanki kostnej.

Podczas testów na modelu zwierzęcym naukowcy zaobserwowali, że związki te zmniejszały poziom stanu zapalnego, co sprzyjało szybszej regeneracji.

Zawarte w nasionach soi izoflawony to fitoestrogeny, czyli związki wykazujące aktywność podobną do estrogenów. Dotychczasowe badania wykazały, że mogą one hamować rozwój nowotworów, nie stanowiąc jednocześnie zagrożenia dla zdrowych komórek. Izoflawony są korzystne dla zdrowia kości i mogą zmniejszać ryzyko osteoporozy.

Kostniakomięsak jest rzadkim złośliwym nowotworem atakującym przeważnie dzieci i młodych dorosłych. Leczenie obejmuje chirurgiczne usunięcie guza wraz z otaczającymi go tkankami oraz przed- i pooperacyjną chemioterapię. U pacjentów często występuje silny stan zapalny, spowalniający gojenie, a wysokie dawki chemioterapii negatywnie odbijają się na zdrowiu.

Naukowcy podkreślają potrzebę stworzenia skutecznych, jednak łagodniejszych metod leczenia pooperacyjnego, ułatwiającego tkance kostnej regenerację.(PAP)