18.04.2024
24.09.2020 aktualizacja 24.09.2020

Hibernacja sprzed 250 mln lat

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Stan hibernacji występował już u kręgowców żyjących 250 mln lat temu – informują naukowcy na łamach pisma „Communications Biology”.

W stan hibernacji zapadał Lystrosaurus, zwierzę, które zamieszkiwało Antarktykę we wczesnym triasie, ok. 250 mln lat temu. Jest to najstarszy znany przypadek zapadania w torpor u kręgowców. Torpor jest ogólną nazwą na stany hibernacji oraz zbliżone do nich, kiedy to sezonowo spada metabolizm w organizmie zwierzęcia.

Obecnie wiele gatunków zwierząt zapada w stan hibernacji, przede wszystkim w celu przetrwania trudnych warunków zimowych. W okresie triasu w Antarktyce, podobnie jak obecnie, występowały długie zimy z brakiem światła słonecznego.

Lystrozaury żyły w czasach po największym masowym wymieraniu, tzw. wymieraniu permskim. Były jednak na tyle dobrze przystosowane, że przetrwały i rozprzestrzeniły się po kontynencie Pangei, w który złączone były wówczas wszystkie lądy. Ich skamieniałości znajdowane są obecnie w Indiach, Chinach, Rosji, Afryce i na Antarktydzie.

Były to zwierzęta czworonożne, dorastające do dwóch metrów długości, o mocnej budowie ciała. Nie miały zębów, ale dwa kły, którymi zapewne ryły w ziemi, poszukując pożywienia. Podobnie jak u słoni, kły u lystrozaurów rosły przez całe życie. To właśnie badanie przekroju kłów, które przyrastały systematycznie jak słoje drzewa, pozwoliło naukowcom na wniosek, że zwierzęta te zapadały okresowo w stan hibernacji.

Więcej tutaj. (PAP)