Treningi sportowe zwiększają zdolności poznawcze dzieci
Regularna aktywność sportowa wpływa na zwiększenie się zdolności poznawczych u dzieci, wynika z badań przeprowadzonych przez ośrodki badawcze w Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych.
Według studium przeprowadzonego na uniwersytecie w Grenadzie (UGR), na południu Hiszpanii, u dzieci o większej sprawności fizycznej występuje większa objętość substancji szarej w mózgu, odpowiedzialnej za przyswajanie wiedzy. Z wniosków badania opublikowanego przez naukowe pismo “Neuroimage” wynika, że regularna aktywność uczniów poprawia ich zdolności poznawcze, a także obserwacyjne.
“Kondycja fizyczna u dzieci może wpływać na rozwój określonych części struktury mózgu, a w konsekwencji na wyniki w szkole” - stwierdzili autorzy badania przeprowadzonego na grupie 100 uczniów.
Koordynująca prace badawcze Irene Esteban-Cornejo wskazała, że podczas studium potwierdzono, że wraz ze zwiększeniem ilości ćwiczeń fizycznych, głównie gimnastycznych, u dzieci poprawiły się wyniki w przyswajaniu wiedzy.
Współautorka studium wskazała, że wnioski z pracy jej zespołu są zbieżne z wynikami naukowców z amerykańskiego Uniwersytetu Illinois (UIC), gdzie poddane ćwiczeniom dzieci w wieku 8-11 lat, mające dotychczas ograniczoną liczbę zajęć ruchowych, już po czterech miesiącach intensywnego trenowania poprawiły swoje wyniki w nauce.
Esteban-Cornejo przypomniała, że w amerykańskim badaniu zaobserwowano u dzieci rozrost substancji szarej w hipokampie, elemencie układu limbicznego odpowiedzialnego w dużej mierze za pamięć.
Hiszpańska badaczka przypomniała też o innym amerykańskim badaniu, autorstwa naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego (UCSD), gdzie wykazano, że ćwiczenia sportowe obniżyły u większości z 4000 biorących udział w badaniu dzieci w wieku 9-11 lat stany depresyjne. Zjawisko to widoczne było jednak tylko w przypadku chłopców.
Marcin Zatyka (PAP)
zat/ ekr/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.