24.04.2024
30.10.2020 aktualizacja 30.10.2020

Łazik Perseverance w połowie drogi do Marsa

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Bezzałogowy, automatyczny łazik Perseverance jest obecnie w połowie swojej drogi w kierunku planety Mars - poinformowała NASA. Lądowanie zaplanowano na luty przyszłego roku. W stronę Marsa lecą też dwie inne sondy: chińska i arabska.

Misja Perseverance wystartowała z Ziemi 30 lipca 2020 r. 27 października miała „na liczniku” już 235,4 mln kilometrów. Okazuje się, że dokładnie drugie tyle pozostało jej do pokonania, zanim sonda wejdzie w marsjańską atmosferę i zacznie lądowanie, co ma nastąpić 18 lutego 2021 r.

Nie oznacza to jednak, iż sonda znajduje się dokładnie w połowie dystansu Ziemia-Mars liczonego w linii prostej. Pod tym względem znajduje się 42,7 mln kilometrów od Ziemi i 28,8 mln kilometrów od Marsa.

Trajektoria, po której dana sonda leci nie jest linią prostą łącząca Ziemię i Marsa. Trasa lotu jest zakrzywiona. Na orbity obu planet, jak i sondy, wpływa oddziaływanie grawitacyjne Słońca. Planety są w ciągłym ruchu i trzeba tak zaplanować trajektorię danej sondy, aby w odpowiednim miejscu i czasie spotkała się z Marsem i była w stanie wejść na orbitę wokół planety, albo dokonać lądowania. Można tutaj w uproszczeniu, pomijając kwestię oddziaływań grawitacyjnych, użyć porównania do rzucania lotkami do poruszającej się tarczy, dodatkowo samemu będąc w ruchu.

W miejscu, w którym aktualnie znajduje się Perseverance, sygnał z centrum kontroli lotu potrzebuje 2 minut i 22 sekund na dotarcie do sondy. W momencie lądowanie na Marsie, będzie to 11,5 minuty. Jak informuje NASA, w ostatnich dniach zespól kontroli misji kontynuował testy różnych systemów na pokładzie sondy. Wszystko wydaje się działać poprawnie. Planowane są też manewry korekcyjne orbity.

Kluczowym zagadnieniem misji Perseverance będzie astrobiologia, w tym poszukiwania oznak ewentualnego dawnego życia mikrobiologicznego na Czerwonej Planecie. Będą prowadzone też badania geologiczne oraz testy ważne dla przyszłej załogowej eksploracji planety, na przykład przetestowanie możliwości produkcji tlenu z marsjańskiej atmosfery, czy sprawdzenie w praktyce prowadzenia badań przy pomocy drona (misja łazika Perseverance i drona Ingenuity nosi razem nazwę Mars 2020). Lądowanie ma nastąpić w kraterze Jezero, w którym dawno temu prawdopodobnie było jezioro.(PAP)