20.04.2024
07.11.2020 aktualizacja 07.11.2020

Będzie więcej mega-susz - ostrzegają australijscy klimatolodzy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zmiany klimatu mogą zwiększyć częstość występowania susz trwających dwie dekady albo dłużej - wynika z australijskich badań. Z tego powodu nasilą się m.in. pożary lasów i spowodowana wiatrem erozja gleb.

Badacze z University of Queensland przeanalizowali geologiczne ślady pochodzące z okresu interglacjału eemskiego, czyli z czasu od 129 tys. do 116 tys. lat wstecz.

Jak tłumaczą, można ten okres potraktować jako przybliżenie tego, czego można spodziewać się w nieco cieplejszym, bardziej suchym klimacie, który może pojawić się za 20-50 lat.

„Interglacjał eemski to najbliższy okres w historii Ziemi, kiedy globalne temperatury były podobne lub trochę wyższe, niż obecnie. Ocieplenie tamtego okresu pojawiło się wskutek czynników orbitalnych - wpływu na klimat powolnych zmian nachylenia osi Ziemi i kształtu jej orbity wokół Słońca” - tłumaczy prof. Hamish McGowan, autor pracy opublikowanej w piśmie „Nature Scientific Reports”.

W dzisiejszych czasach za ocieplenie klimatolodzy obwiniają gazy cieplarniane, ale okres sprzed ok 120 tys. lat nadal może zdaniem australijskich naukowców wiele powiedzieć o możliwej przyszłości klimatu.

Wiadomości nie są najlepsze. „Odkryliśmy, że w przeszłości podobne ocieplenie wiązało się z mega-suchymi warunkami w całej południowo-wschodniej Australii” - donosi badacz. „Te suche warunki utrzymywały się przez stulecia, czasami dłużej niż przez 1000 lat, a skutki El Niño prawdopodobnie były silniejsze” - dodaje.

Naukowcy twierdzą, że wskutek ocieplenia częściej mogą pojawiać się wieloletnie, trwające nawet dwie dekady, lub dłużej, susze.

W swoich badaniach sprawdzali m.in. próbki wytworów skalnych zwanych stalagmitami, ukrytych aż 120 m pod powierzchnią w Yarrangobilly Caves na południu Kosciuszko National Park. To pozwoliło wykryć okresy o wyraźnie mniejszych opadach.

„To kolejne alarmujące odkrycia na liście informacji, jakie klimatolodzy przedstawili w ciągu ostatnich kilku dekad” - zwraca uwagę prof. McGowan.

„Mamy nadzieję, że te nowe badania pozwolą na nowy wgląd w przyszłość naszego klimatu i zagrożenia, jakie może przynieść, czyli susze i związane z nimi pożary lasów. Jednak, co najważniejsze, jeśli ludzie nadal będą ocieplać planetę, taka właśnie przyszłość może nas czekać” - kontynuuje ekspert.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-75071-z (PAP)