23.04.2024
04.11.2020 aktualizacja 04.11.2020

Naukowcy z UG udzielili licencji na sposób oczyszczania pomieszczeń z wirusów

Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk 28.02.2019 Fot. PAP/Jakub Kaczmarczyk 28.02.2019

Uniwersytet Gdański podpisał dwie umowy licencyjne, aby wdrożyć rozwiązanie pozwalające na usuwanie z powietrza SARS-CoV2. Podłączane do klimatyzacji urządzenie będzie mogło pracować w kabinach autobusów, biurach i innych pomieszczeniach.

Zespół pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Adriany Zaleskiej-Medynskiej z Katedry Technologii Środowiska Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego (UGd) opracował system, który w przepływającym powietrzu niszczy organiczne zanieczyszczenia oraz drobnoustroje, w tym SARS-CoV2. Urządzenie można podłączyć do klimatyzacji, działającej w budynku czy pojeździe.

System oparty jest na technologii fotokatalitycznej, w której używa się światła do inicjowania reakcji chemicznych.

„Fotokatalityczne oczyszczanie powietrza umożliwia jednoczesną degradację lotnych zanieczyszczeń organicznych (VOCs), związków nieorganicznych (takich jak amoniak czy siarkowodór), ale przede wszystkim inaktywację mikroorganizmów (bakterii, wirusów oraz grzybów)” - tłumaczy prof. Zaleska-Medynska, cytowana w informacji przesłanej PAP przez uczelnię.

„Dostosowanie i montaż fotokatalitycznego modułu oczyszczania powietrza w układzie klimatyzacji autobusu ma zabezpieczyć kierowcę autobusu oraz pasażerów przed ekspozycją na mikroorganizmy chorobotwórcze, co jest szczególnie istotne w dobie pandemii SARS-CoV-2” - dodaje ekspertka.

UGd podpisał już dwie umowy licencyjne z firmą NanoSci sp. z o.o, pozwalające na wdrożenie dwóch wynalazków, zgłoszonych już do ochrony patentowej w Urzędzie Patentowym RP.

„Montaż urządzeń oczyszczających powietrze w systemach klimatyzacji umożliwi usuwanie mikroorganizmów patogennych z powietrza - zarówno bakterii jak i wirusów - i tym samym zwiększy bezpieczeństwo w środkach masowego transportu. Podobne urządzenia można zastosować w pomieszczeniach biurowych, po to żeby zwiększyć bezpieczeństwo na stanowiskach pracy” - mówi prezes NanoSci, Adam Kądziela.

Gdańskie przedsiębiorstwo rozpoczęło już współpracę z firmą Solaris - producentem autobusów i trolejbusów.

Więcej informacji na stronie uczelni.

Nauka w Polsce - PAP