Nauka dla Społeczeństwa

20.04.2024
PL EN
14.11.2020 aktualizacja 14.11.2020

Gry komputerowe kontra COVID-19

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Gry komputerowe mogą dopomóc w przyswojeniu wiedzy i zachowań związanych z pandemią CoVID-19 – informuje strona internetowa National Academies od Sciences.

Gry komputerowe często rozgrywają się w fantastycznych światach, jednak mogą pomóc dowiedzieć się czegoś także o rzeczywistości - na przykład pokazać, jak radzić sobie podczas pandemii. W ramach konkursu „Jamming the Curve” ponad 400 niezależnych twórców z całego świata opracowało gry odzwierciedlające sytuacje i zagrożenia związane z COVID-19. Chodziło o usprawnienie przyswajania wiedzy i większą zrozumiałość związanych z pandemią zagadnień.

„Gry mogą pomóc połączyć nasze indywidualne działania w oddziaływanie na większą skalę… i pomóc przełożyć dane na wciągające historie” - powiedział Rick Thomas, zastępca dyrektora programowego LabX, programu National Academy of Sciences, który wspiera kreatywne podejście do zaangażowania publicznego.

Współpracując z partnerami IndieCade i Georgia Tech, LabX opracował akcję “Jamming the Curve” w ciągu dwóch tygodni września.

W ramach “game jam” powstało ponad 50 koncepcji gier, w których gracze wcielają się w różne role - pasażera metra, który stara się zminimalizować szerzenie się infekcji wśród współpasażerów, kasjera sklepu spożywczego próbującego pomóc klientom w unikaniu COVID-19, czy lisa ninja, który wydaje maseczki innym mieszkańcom lasu.

Wyniki zostały ogłoszone podczas ceremonii wręczenia nagród pod koniec października. Każda z pięciu zwycięskich drużyn otrzymała nagrodę w wysokości 1000 USD i możliwość rywalizacji o grant w wysokości 20 tys. USD na dalszy rozwój swojej gry, a na przykład stworzenie wersji dla telefonów komórkowych.

„Czasami koncepcje dotyczące zdrowia publicznego mogą być nieco suche” - powiedziała Carla Alvarado, ekspert ds. Zdrowia publicznego i urzędniczka programowa w National Academies, która była jurorem konkursu podczas ceremonii wręczenia nagród. - „Gry zawierają te informacje - małe, przyswajalne i smaczne”. Jak zaznaczyła, angażujące zmysły i wymagające ruchu gry pomagają ludziom zapamiętać to, czego się uczą.

„Biorąc pod uwagę wysoką stawkę tematu związanego z COVID-19 i ilość dezinformacji związanych z pandemią, naprawdę musieliśmy się upewnić, że robimy to dobrze, jeśli chodzi o tworzenie tych gier” - zaznaczył Thomas. LabX pomogło w rekrutacji pracowników służby zdrowia zaangażowanych w reakcję na COVID-19, a także ekspertów w dziedzinie komunikacji naukowej i postrzegania ryzyka, aby służyli jako mentorzy twórcom gier.

Po zakończeniu dwutygodniowego jamu koncepcje gry zostały ocenione przez grupę ekspertów ds. zdrowia publicznego i gier: Czy treść dotycząca COVID była dokładna? Jak wyglądał dźwięk i obraz? Czy rozgrywka była przystępna i przyjemna? Korzystając z rubryki opracowanej przez LabX przy pomocy Centers for Disease Control and Prevention, jurorzy wybrali zwycięskie gry w pięciu kategoriach.

Trailery i grywalne prototypy pięciu najlepszych gier można znaleźć online:

Everyday Hero- gracze pracują nad powstrzymaniem rozprzestrzeniania się COVID-19 za pomocą środków takich jak dystans społeczny i noszenie maseczek.

PandeManager - gracz wciela się w burmistrza miasta, który musi spowolnić rozprzestrzenianie się chorób wśród mieszkańców

Lab Hero – praca nad szczepionką - trzeba przestrzegać odpowiednich protokołów zdrowotnych

Cat Colony Crisis -statek kosmicznych kotów musi poradzić sobie z tajemniczą epidemią choroby

Outbreak in Space -j gracze muszą ocalić przyjaciół i rodzinę przed epidemią rozprzestrzeniającą się w obcym świecie.

Wszystkie gry przesłane do Jamming the Curve można znaleźć na itch.io.

Gry musiały być zabawne a jednocześnie dokładne pod względem naukowym - dlatego IndieCade, Georgia Tech i Seattle Indies zatrudniły ekspertów ds. gier, którzy mogli doradzić uczestnikom, jak sprawić, by ich kreacje były wciągające i łatwe do zrozumienia. Z drugiej strony radą służyli eksperci od spraw naukowych.

Sylvie Garneau-Tsodikova, profesor nauk farmaceutycznych na University of Kentucky, była pod wrażeniem twórców gier, jak i głębi ich pytań. „Bardzo poważnie podchodzili do swojej pracy i naprawdę chcieli ją wykonać”. Wraz z innymi mentorami odpowiadała na pytania dotyczące sposobu rozprzestrzeniania się wirusa, stopnia ochrony oferowanej przez maseczki i wielu innych tematów.

Twórcy gry mieli także dostęp do programu stworzonego przez Georgia Tech, który pozwolił im modelować, jak wirus rozprzestrzenia się w różnych warunkach. (PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024