27.11.2020
PL EN
20.11.2020 aktualizacja 20.11.2020

Mniej wysportowane osoby mają większe ryzyko depresji i lęków

Osoby z niską wydolnością aerobową i słabą siłą mięśni znacząco bardziej zagrożone są depresją i zaburzeniami lękowymi - wykazały badania brytyjskich naukowców.

Naukowcy z University College London przeanalizowali dane na temat ponad 150 tys. uczestników badania UK Biobank, w wieku od 40 do 69 lat.

Początkowa sprawność tych osób była sprawdzona z w czasie testów prowadzonych na stacjonarnym rowerze i z pomocą urządzenia mierzącego siłę ścisku dłoni. Ochotnicy wypełniali też formularz sprawdzający objawy depresji i zaburzeń lękowych.

Siedem lat od pierwszej oceny ochotnicy zostali ponownie przebadani pod kątem problemów z lękami i depresją.

Jak się okazało, lepsza sprawność fizyczna na początku badania oznaczała mniejsze zagrożenie wymienionymi zaburzeniami po siedmiu latach. Osoby najmniej sprawne były aż o 98 proc. bardziej zagrożone depresją niż uczestnicy najsprawniejsi. Jednocześnie ich ryzyko zaburzeń lękowych było o 60 proc. wyższe, a ogólne zagrożenie którymkolwiek z obu zaburzeń - o 81 proc.

„Dostarczyliśmy kolejnych dowodów na związki między zdrowiem fizycznym i psychicznym oraz na to, że odpowiednio zaplanowane ćwiczenia nacelowane na poprawę różnych aspektów sprawności fizycznej są dobre nie tylko dla zdrowia fizycznego, ale także przynoszą korzyści psychiczne” - podkreśla Aaron Kandola, główny autor publikacji, która ukazała się w piśmie „BMC Medicine”.

Badacze uwzględnili różne czynniki, które mogły wpłynąć na wynik, na przykład dietę, status społeczno-ekonomiczny, chroniczne choroby czy objawy chorób psychicznych.

Zwracają też uwagę, że choć wcześniejsze badania wskazywały już na związek między ćwiczeniami a mniejszym ryzykiem psychicznych zaburzeń, to zwykle polegały one na wypełnianych przez uczestników kwestionariuszach na temat fizycznej sprawności. Takie podejście mogło dać mniej dokładne wyniki niż faktyczny pomiar poziomu wytrenowania.

„Nasze rezultaty sugerują, że zachęcanie ludzi do częstszego ćwiczenia może przynieść znaczące korzyści dla zdrowia publicznego i poprawić nie tylko zdrowie fizyczne, ale także psychiczne. Poprawa sprawności z pomocą połączenia ćwiczeń kardio, siłowych i oporowych wydaje się przynosić więcej korzyści niż koncentracja tylko na sprawności aerobowej lub samej sile” - zwraca uwagę jeden z naukowców, dr Joseph Hayes.

To zdaniem badaczy ważne odkrycie z punktu widzenia człowieka żyjącego w dzisiejszych czasach.

„Raporty pokazujące, że ludzie nie są tak aktywni jak kiedyś, są niepokojące, tym bardziej teraz, kiedy globalny lockdown doprowadził do zamknięcia siłowni i ograniczenia czasu spędzanego poza domem. Aktywność fizyczna to ważna część naszego życia i może odgrywać kluczową rolę w zapobieganiu zaburzeniom psychicznym” - dodaje Aaron Kandola.

Poprawa wydolności nie musi być przy tym wyjątkowo trudna - zwracają uwagę naukowcy.

„Inne badania pokazały, że już kilka tygodni regularnych, intensywnych ćwiczeń może spowodować wyraźną poprawę wydolności aerobowej i siły mięśni. Mamy więc nadzieję, że nie potrzeba także długiego czasu, aby zmniejszyć ryzyko chorób psychicznych” - mówi badacz.

Więcej informacji na stronach:

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-11/ucl-lfl111020.php

https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12916-020-01782-9 (PAP)

mat/ ekr/

Copyright © Fundacja PAP 2020