Nauka dla Społeczeństwa

24.04.2024
PL EN
26.11.2020 aktualizacja 26.11.2020

Na Politechnice Wrocławskiej powstaje wirtualny spacer i makieta 3D obozu Gross-Rosen

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej pracują nad wirtualnym spacerem i makietą 3D obozu Gross-Rosen z czasów II wojny światowej. W tym celu zeskanowali ponad 44 ha terenu muzeum wraz z kamieniołomem i znajdującymi się tam barakami, kantyną SS czy bramą wjazdową.

„Mamy pandemię, muzeum jest zamknięte i przeżywamy dość trudny czas. Dlatego chcielibyśmy po nowym roku, dzięki pracy naukowców z PWr, udostępnić na naszej stronie wirtualny spacer. Skoro ludzie nie mogą nas odwiedzić, to niech przynajmniej zwiedzą obóz wirtualnie” – powiedziała Elżbieta Kopeć z Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy na Dolnym Śląsku, cytowana w przesłanym PAP komunikacie.

Do pracy nad projektem zaangażowani zostali naukowcy z Wydziału Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii PWr dr. inż. Damian Kasza i dr. inż. Jarosław Wajs. Dzięki ich pracy będzie można obejrzeć m.in. bramę wjazdową do obozu, krzyż, kantynę SS, ścianę pamięci i barak nr 7, który został odtworzony w całości. W sumie naukowcy zeskanowali ponad 44 ha terenu muzeum.

„Zeskanowaliśmy cały teren byłego obozu i wkrótce dostarczymy naszą pracę wraz z modelem powierzchni terenu i modelami 3D, które będzie można wykorzystać do stworzenia makiety nie tylko dla osób niewidzących i niedowidzących, lecz także z problemami w poruszaniu się” – tłumaczył dr Kasza.

Do pomiarów naukowcy wykorzystali technologię mobilnego skanowania laserowego, która dostępna jest w Laboratorium Technik Modelowania w Górnictwie. Taka technika wykorzystuje skaner laserowy zintegrowany z odbiornikami GPS i jednostką inercyjną, a wszystko jest zamontowane na samochodzie terenowym.

Dr Wajs zwrócił uwagę, że dzięki tej technice naukowcy mogli wjechać w każde miejsce w muzeum i do kamieniołomu. „Finalna chmura miliardów punktów, na podstawie której powstanie model byłego obozu, została wykonana bardzo szybko, bo w dwa dni” – dodał.

Sam pomiar odbywa się podczas jazdy. Jeśli samochód jedzie wolniej, pomiar jest dużo dokładniejszy. „Po byłym obozie jeździliśmy średnio 20 km/h. Skanowaliśmy również metodą stop-and-go. Przy modelowaniu, jakie miało miejsce w Gross-Rosen, to wystarczająca prędkość” – wyjaśniał naukowiec.

Wizualizacje projektu można zobaczyć na YouTube. 

PAP - Nauka w Polsce, Agata Tomczyńska

ato/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024