19.04.2024
29.11.2020 aktualizacja 29.11.2020

Ponad 2 mln zł na projekty badawcze dla naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Profesorowie Krzysztof Gałkowski i Giorgi Melikidze z Uniwersytetu Zielonogórskiego (UZ) otrzymali z Narodowego Centrum Nauki (NCN) ponad 2 mln zł na realizację swoich projektów naukowych z zakresu nauk ścisłych i technicznych – poinformowała w piątek rzeczniczka Uniwersytetu Zielonogórskiego Ewa Sapeńko.

„Prof. Gałkowski z Instytutu Automatyki, Elektroniki i Elektrotechniki UZ , który kilka dni temu znalazł się na prestiżowej liście najczęściej cytowanych naukowców na świecie, jest kierownikiem projektu zatytułowanego: Rozwój teorii i praktycznych zastosowań Sterowania Iteracyjnego z Uczeniem (ILC), procesów powtarzalnych i systemów wielowymiarowych (nD)” - powiedziała rzeczniczka.

Na realizację tego przedsięwzięcia jego zespół otrzyma ponad prawie 1,4 mln zł. Grant został przyznany w kategorii – inżynieria systemów i telekomunikacji. Projekt, którego zakończenie planowane jest na 2024 r., będzie realizowany przez międzynarodowy zespół badaczy. Wśród partnerów zagranicznych znaleźli się naukowcy z Rosji, Japonii, Niemiec, Omanu i Wielkiej Brytanii.

W polskiej grupie badawczej, oprócz prof. Gałkowskiego, jest czterech naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego, wspieranych przez kolegów z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i z Politechniki Białostockiej, a także trzech doktorantów z UZ.

Prof. Giorgi Melikidze z Instytutu Astronomii UZ jest kierownikiem projektu zatytułowanego „Modelowanie emisji radiowej o wysokiej jasności i pogody pulsarowej” . Na jego realizację otrzyma ponad 830 tys. zł w ramach grantu z NCN w kategorii astronomia i badania kosmiczne. Zielonogórscy astronomowie od lat zajmują się badaniem pulsarów.

Zgodnie z planem projekt powinien trwać trzy lata. W tym czasie obserwacje radiowe obejmą od 200 do 300 pulsarów, a obserwacje rentgenowskie będą dotyczyły pojedynczych pulsarów. Realizatorzy projektu planują wykonywać pulsarowe obserwacje radiowe z niemal wszystkich nowoczesnych teleskopów na całym świecie. Zaplanowano również spotkania z partnerami z Indii, Stanów Zjednoczonych i Gruzji.

Rzeczniczka przekazała, że obecnie na Uniwersytecie Zielonogórskim realizowanych jest 31 projektów z Narodowego Centrum Nauki dofinansowanych łącznie kwotą 9,5 mln zł.

"Poza tym, w tym samym okresie, czyli od 2016 do 2023 r., naukowcy z naszej uczelni zrealizują 10 projektów, na które resort nauki i szkolnictwa wyższego przekazał 17,5 mln zł dofinansowania" - dodała rzeczniczka.

PAP - Nauka w Polsce, Marcin Rynkiewicz