25.02.2021
23.01.2021 aktualizacja 23.01.2021

USA/ Zdjęcia Słońca na znaczkach pocztowych

Fot. NASA Fot. NASA

Amerykańska poczta wydała znaczki ze zdjęciami Słońca z kosmicznego obserwatorium Solar Dynamics Observatory (SDO) - podała NASA. Znaczki pokazują naszą dzienną gwiazdę w różnych aspektach jej aktywności.

Seria liczy 10 znaczków i pokazuje m.in. plamy słoneczne, rozbłyski, dziury i pętle koronalne.

Źródłem zdjęć jest słoneczne obserwatorium pracujące w kosmosie: SolarDynamics Observatory (SDO). Obserwuje ono Słońce w zakresie widzialnym i ultrafioletowym i bada słoneczne pola magnetyczne oraz wpływ Słońca na Ziemię i jej otoczenie. W ciągu blisko 11 lat (obserwatorium wystrzelono 11 lutego 2010 r.) wykonało setki milionów zdjęć Słońca, pomagając naukowcom w dokładnym poznawaniu najbliższej nam gwiazdy.

Słońce jest najbliższą nam gwiazdą, głównym obiektem Układu Słonecznego. To od niego zależą warunki klimatyczne panujące na Ziemi. Słońce ma też silne pole magnetyczne, które nieustannie się zmienia, zarówno w dłuższych cyklach (np. cykl 11-letni), jak i w skalach bardzo krótkich. Pole magnetyczne wywołuje wiele efektów nazywanych aktywnością słoneczną, co z kolei wpływa na tzw. pogodę kosmiczną (ogół zjawisk obserwowanych na Słońcu i w ziemskiej magnetosferze), która ma wpływ na funkcjonowanie sieci energetycznych, satelitów, systemów komunikacji.

„Przez całe życie zbierałem znaczki i nie mogę się doczekać, aby zobaczyć odkrycia NASA zaprezentowane w ten sposób. Uważam, że natura wokół nas jest tak piękna jak sztuka. To inspirujące, że można dzielić się w ten sposób ze społeczeństwem wrażeniami z badań Słońca” - powiedział Thomas Zurbuchen, zastępca kierownika Wydziału Misji Naukowych NASA. (PAP)