Nauka dla Społeczeństwa

23.04.2024
PL EN
25.01.2021 aktualizacja 25.01.2021

Poznań/ Naukowcy z UAM badają przekazy medialne w czasie pandemii COVID-19

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza chcą sprawdzić, jaki wpływ na zachowania społeczne w czasie pandemii mają przekazy medialne. W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę.

"Od początków XX wieku media odgrywają szczególną rolę w komunikowaniu społecznym, jednakże w okresach społecznych zagrożeń i niepokojów ich znaczenie jest szczególne. Są bowiem nie tylko źródłem informacji o rzeczywistych i potencjalnych zagrożeniach, ale także kształtują +pseudośrodowisko+, irracjonalne i często egoistyczne wyobrażenia społeczne, które mają wpływ na indywidualne zachowania i decyzje" – podkreślili poznańscy naukowcy.

Wskazali również, że w 2020 roku podstawowym źródłem globalnego zagrożenia była pandemia spowodowana koronawirusem, a zagadnienia dotyczące nowych wariantów wirusa zdominowały ramówki zarówno mediów głównego nurtu, jak i tych o zasięgu lokalnym.

"Pomimo prowadzenia przez polski rząd oficjalnej polityki informacyjnej, w szczycie zachorowalności to właśnie media stanowiły dla obywateli główne -lub często jedyne- źródło informacji o liczbie zarażonych, zgonów oraz rozmaitych procedurach bezpieczeństwa wprowadzanych na terenie kraju" - zaznaczyli.

Badanie „Przekazy medialne w czasie pandemii COVID-19” dotyczy okresu pandemii w miesiącach marzec-maj 2020 roku i jest realizowane w ramach dofinansowania projektów w zakresie badań nad COVID-19. Zespołem poznańskich naukowców z Zakładu Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM kieruje prof. Dorota Piontek.

"Głównym założeniem prowadzonego badania jest analiza przekazów medialnych w ogólnodostępnych polskich telewizyjnych programach informacyjnych oraz internetowych portalach informacyjnych w warunkach pandemii COVID-19 oraz weryfikacja ich wpływu na nastroje i zachowania społeczne" – tłumaczyli naukowcy.

Badania mają pozwolić na uzyskanie informacje o rodzajach emocji, jakie rodziły się pod wpływem przekazów medialnych emitowanych w czasie pandemii COVID-19 oraz sprawdzić, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób te emocje wpłynęły na decyzje i zachowania odbiorców.

Naukowcy zakładają, że wyniki badań mogą stać się cennym źródłem informacji w zakresie relacji medialnych w sytuacjach kryzysowych. Mogą też służyć jako swoista rekomendacja, jak komunikować zagrożenie, aby nie powodować drastycznych i skrajnych zmian nastrojów i zachowań społeczeństwa, co może być szczególnie istotne, biorąc pod uwagę prognozy dotyczące pandemii.

W badaniu może wziąć udział każdy, wypełniając anonimową ankietę zamieszczoną na stronie: https://mediacovid.amu.edu.pl/.

Zwieńczeniem drugiego etapu badania będzie upowszechnienie jego wyników - wydanie publikacji prezentującej wnioski i efekty zrealizowanego projektu. Wyniki badań ukażą się w języku angielskim, w otwartym dostępie w wersji drukowanej oraz elektronicznej.

PAP - Nauka w Polsce, Anna Jowsa

ajw/ mhr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024