29.03.2024
01.02.2021 aktualizacja 01.02.2021

Powstał bezprzewodowo ładowany chip kontrolujący mózg

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Koreańscy naukowcy stworzyli sterowany smartfonem, ładowany bezprzewodowo układ, który po wszczepieniu do mózgu może wpływać na zachowanie. W jednym z eksperymentów uzależnionym od kokainy szczurom badacze zablokowali chęć sięgania po narkotyk.

Zespół prof. Jae-Woonga Jeonga z Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) już w 2019 roku opracował sterowany smartfonem, montowany na głowie laboratoryjnych zwierząt chip, który mógł dostarczać do mózgu różnorodne aktywne substancje i z pomocą światła stymulować neurony.

Na bazie tego wynalazku stworzył miękki, wszczepiany do głowy, również zdalnie sterowany układ, który nie wymaga przy tym wyprowadzania na zewnątrz żadnych przewodów, ani wymiany baterii.

System składa się m.in. z sond o grubości ludzkiego włosa, które sięgają do wybranych części mózgu.

Jedną z głównych nowości jest przy tym system bezprzewodowego ładowania, który czerpie energie z niegroźnego dla tkanki, aplikowanego z zewnątrz zmiennego pola magnetycznego.

Komunikacja jest natomiast prowadzona z pomocą łączności Bluetooth.

„To potężne narzędzie usuwa potrzebę dodatkowych bolesnych zabiegów wymiany wyczerpanej baterii w implancie, pozwalając na niezaburzoną ciągłą neuromodulację” - podkreśla prof. Jeong.

Naukowcy liczą na to, że ich wynalazek pozwoli z czasem na leczenie różnorodnych zaburzeń.

„Wierzymy, że tę samą podstawową technologię można będzie zastosować w implantach różnego typu, w tym stymulatorach głębokich struktur mózgu oraz rozrusznikach serca czy żołądka. Pozwoli to zmniejszyć obciążenie pacjentów przy długotrwałym użyciu tego typu urządzeń” - dodaje Jeong.

Na razie urządzenie będzie służyło do prowadzonych na zwierzętach badań mózgu.

„Układ ten może działać wszędzie i o każdej porze, manipulując neuronalnymi systemami. Dzięki temu jest wyjątkowo uniwersalnym narzędziem do badania funkcji mózgu” - mów specjalista.

W jednym z eksperymentów naukowcy wszczepili implant szczurom, u których z jego pomocą zatrzymali wywołany wcześniej pociąg do kokainy.

„Możliwość kontrolowania poszczególnych zachowań zwierząt z pomocą świetlnej stymulacji neuronów w mózgu sterowanej smartfonową aplikacją i jednoczesne oglądanie swobodnie poruszających się zwierząt jest wyjątkowo interesujące i silnie stymuluje wyobraźnię” - mówi współautor wynalazku prof. Jeong-Hoon Kim z Yonsei University.

„Technologia ta otworzy wiele nowych dróg badań” - mówi ekspert.

https://www.nature.com/articles/s41467-020-20803-y (PAP)