23.04.2024
09.02.2021 aktualizacja 09.02.2021

Komórki macierzyste w terapii psów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Powstała nowa metoda otrzymywania psich komórek macierzystych. Ma pozwolić na badania nowoczesnych terapii różnorodnych schorzeń czworonogów.

Psy towarzyszą ludziom od tysięcy lat, a dzięki postępom weterynarii przeciętna długość również ich życia wzrosła. To niestety prowadzi do tego, że psy, podobnie jak starsi ludzie, muszą częściej borykać się z różnymi chorobami, w tym chronicznymi i degeneracyjnymi.

Jedno z największych osiągnięć medycyny polega na wykorzystaniu komórek macierzystych, które mogą zmieniać się w inne komórki i odtwarzać różnego typu tkanki. Dzięki nim rozwija się medycyna regeneracyjna.

Badacze z Osaka Prefecture University postanowili postarać się o podobne możliwości w leczeniu psów. Udało im się uzyskać psie indukowane pluripotencjalne komórki (ang. induced pluripotent stem cells - iPSCs). Dokonali tego, wprowadzając specjalne geny do dojrzałych komórek pobranych z krwi zwierząt.

„Zdołaliśmy opracować wydajną i łatwą w użyciu metodę wytwarzania psich iSPCs z jednojądrzastych peryferycznych komórek krwi” - opowiada prof. Shingo Hatoya, autor publikacji, która ukazała się w piśmie „Stem Cells and Development”. Jego zdaniem, w niedalekiej przyszłości „można będzie wprowadzić medycynę regeneracyjną dla psów”.

Już wcześniej próbowano uzyskać psie komórki macierzyste, przez wprowadzenie do dojrzałych komórek specjalnych, regulujących genów w odpowiednio zmienionych wirusach. Badania te nie przyniosły jednak spodziewanych rezultatów.

Autorzy nowej pracy wypróbowali więc innego połączenia wprowadzanych genów. Jednocześnie udało im się pokonać inny problem - opracowali metodę, która nie powoduje wbudowywania się nowych genów w genom komórek. To ważne, ponieważ takie wbudowanie może prowadzić do rozwoju komórek nowotworowych.

„Wierzymy, że nasz sposób umożliwi badania nad modelowaniem chorób i terapiami regeneracyjnymi w weterynarii” - mówi prof. Hatoya.

Jego zdaniem skorzystać na tym mogą badania nad nowymi terapiami dla ludzi. „Psy żyją w tym samym środowisku co człowiek i w naturalny sposób cierpią na te same choroby, co szczególnie dotyczy chorób genetycznych” - dodaje badacz.

wideo: https://www.eurekalert.org/multimedia/pub/255167.php (PAP)