29.03.2024
15.02.2021 aktualizacja 15.02.2021

Biolodzy odkryli geny kształtu twarzy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Międzynarodowy zespół badaczy zidentyfikował 32 rejony w genomie, które odpowiadają za kształt nosa, warg, szczęki i brwi. Jeden z genów dzisiejszy człowiek odziedziczył po żyjących w epoce paleolitu denisowianach.

Grupa naukowców pod kierownictwem ekspertów z University College London przeanalizowała genomy 6 tys. ochotników z Ameryki Południowej, aby sprawdzić powiązania między genami a kształtem twarzy.

Badacze uwzględnili 59 różnych cech twarzy obejmujących odległości, kąty i proporcje zmierzone na zdjęciach uczestników.

W ten sposób odkryli znaczenie 32 rejonów w ludzkim genomie które wpływają na kształt nosa, warg, szczęki i brwi.

Okazało się jednocześnie, że jeden z genów - TBX15, który oddziałuje na wygląd warg, prawdopodobnie pochodzi od denisowian.

Człowiek z Denisowej Jaskini - należący do rodzaju Homo - żyjący przed dziesiątkami tysięcy lat, prawdopodobnie krzyżował się z bezpośrednimi przodkami dzisiejszych ludzi.

Geny denisowian były już bowiem znajdowane u mieszkańców wysp Pacyfiku, czy rdzennych mieszkańców obu Ameryk.

„Geny odpowiedzialne za kształt twarzy mogły być produktem ewolucji dawnych ludzi, którzy przystosowywali się do swojego środowiska. Możliwe, iż wersja genu decydującego o kształcie warg obecna u denisowian mogła sprawić, że rozłożenie tkanki tłuszczowej bardziej sprawdzało się w zimnej Azji Centralnej i została ona przekazana dzisiejszym ludziom, kiedy te dwie grupy się z sobą krzyżowały” - wyjaśnia dr Pierre Faux, współautor pracy opublikowanej w piśmie „Science Advances”.

„Według naszej wiedzy to pierwszy raz, kiedy odkryto wersję genu odziedziczoną po przodkach człowieka, która wiąże się z kształtem twarzy u nowoczesnych ludzi. W tym przypadku odkrycie było możliwe tylko dlatego, że w naszym badaniu wykroczyliśmy poza Europę. Dzisiejszy Europejczycy nie mają DNA pochodzącego od Denisowian, ale rdzenni Amerykanie tak” - dodaje dr Pierre Faux z Université d’Aix-Marseille.

Według naukowców tego typu badania pomagają lepiej zrozumieć ewolucję człowieka, rozwój charakterystycznych cech twarzy i zaburzeń genetycznych, które na nie wpływają.

Okazuje się przy tym, że niektóre cechy ludzie mogą dzielić ze zwierzętami.

Otóż jeden z genów - VPS13B, który wpływa na spiczastość ludzkiego nosa, wpływa także na kształt nosa myszy.

https://advances.sciencemag.org/content/7/6/eabc6160 (PAP)