18.04.2024
19.02.2021 aktualizacja 19.02.2021

Na zaśnieżonej Suwalszczyźnie udało się policzyć nietoperze

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pracownicy Suwalskiego Parku Krajobrazowego (Podlaskie) zakończyli liczenie nietoperzy, które obecnie zimują na Suwalszczyźnie. Doliczyli się 210 osobników. Ssaki te hibernują w dwudziestu piwniczkach, o które od lat dbają miłośnicy nietoperzy.

Zima jest krytycznym okresem w życiu nietoperzy, gdyż będące ich pożywieniem owady są przez kilka miesięcy nieaktywne. By przetrwać do wiosny mimo braku pokarmu, nietoperze zapadają w stan hibernacji. Dzięki obniżeniu temperatury ciała o ponad 30 st. C i znacznemu spowolnieniu czynności życiowych, mogą przeżyć, korzystając jedynie z podskórnych zapasów tłuszczu.

Nietoperze są liczone właśnie zimą, kiedy łatwo to zrobić. W parku zaobserwowano pięć gatunków hibernujących nietoperzy; są to: gacek brunatny, mopek Barbastella, nocek rudy, mroczek pozłocisty i nocek Natterera.

Najliczniejszy jest nocek rudy, którego doliczono się 93 osobników, a najrzadszy - nocek Natterera - 16 osobników. Gacków brunatnych jest 51, mopka Barbastella - 24 oraz 20 osobników mroczka pozłocistego. Liczący znaleźli także sześć nietoperzy, których nie mogli zidentyfikować. W ubiegłym roku na Suwalszczyźnie były 194 nietoperze.

Pracownicy parku mieli w tym roku spore problemy z ich policzeniem. „Mamy na Suwalszczyźnie srogą zimę, jest mroźno i dużo śniegu. Żeby dostać się do niektórych piwniczek, musieliśmy odkopywać je spod śniegu“ - powiedziała PAP dyrektor Suwalskiego Parku Krajobrazowego (SPK) Teresa Świerubska.

SPK od kilkunastu lat prowadzi badania nad nietoperzami przebywającymi na Suwalszczyźnie. Celem jest zachowanie zagrożonego gatunku. Suwalski Park Krajobrazowy i Stowarzyszenie Miłośników Suwalskiego Parku Krajobrazowego "Kraina Hańczy" wyremontowały w tym czasie kilkanaście piwniczek. Pracownicy tych instytucji rozwiesili także ponad 50 budek, w których ssaki te przebywają latem.

Dyrektor parku dodała, że od lat miłośnicy nietoperzy dbają o to, by piwniczki spełniały wymogi do bytowania tych ssaków.

Na terenie Suwalskiego Parku Krajobrazowego występują także nietoperze z takich gatunków jak nocek łydkowłosy, karlik większy, borowiec wielki, nocek Brandta i mroczek późny. Część z nich bytuje tylko latem, a przed zimą odlatują.

Tereny Suwalskiego Parku Krajobrazowego szczególnie odpowiadają nietoperzom. W okolicach Jeleniewa koło Suwałk latem przylatuje i osiedla się jedna z największych w Polsce kolonii nocka łydkowłosego - zagrożonego wyginięciem i rzadko spotykanego w Polsce nietoperza.

W naszym kraju występuje 25 gatunków nietoperzy. Wszystkie te ssaki są w Polsce objęte ochroną prawną.

Europejskie nietoperze nie atakują ludzi. (PAP)