19.04.2024
10.03.2021 aktualizacja 10.03.2021

A co, jeśli to maska? Naukowcy mają sposób na nowy rodzaj oszustw

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Fałszerstwo polegające na ukryciu się pod maską imitującą twarz innej osoby można automatycznie wykryć dzięki metodzie opracowanej przez dr. inż. Marcina Kowalskiego. Metoda bazuje na sztucznych sieciach neuronowych i wykorzystuje bezpieczne dla człowieka pasywne obrazowanie terahercowe.

Biometria umożliwia rozpoznawanie osób za pomocą pewnych cech fizycznych lub związanych z zachowaniem. Systemy biometryczne coraz częściej pojawiają się w osobistych urządzeniach elektronicznych, np. w smartfonach. Wraz ze wzrostem popularności takich systemów pojawiają się nowe, skuteczniejsze sposoby ich oszukiwania.

Wizerunek twarzy można sfałszować używając masek - zakładanych na twarz lub pokrywających całą głowę. Odpowiednio przygotowana maska sprawia, że atakujący upodabnia się do innej osoby. W ten sposób stara się uzyskać dostęp m.in. do zawartości telefonu, a nawet do całego systemu teleinformatycznego lub przekroczyć granicę jako ktoś inny.

Badania nad wykrywaniem ataków na systemy biometryczne prowadzone są w Instytucie Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej. Metoda opisana w czasopiśmie „Optics Express” wykorzystuje obrazowanie poza zakresem światła widzialnego, czyli promieniowanie terahercowe. Według wiedzy autora, dr inż. Marcina Kowalskiego, jest to pierwsza na świecie praca dotycząca wykrywania fałszerstw wizerunku twarzy z użyciem promieniowania terahercowego.

„Promieniowanie emitowane przez ciało człowieka jest w pewnym stopniu ograniczane poprzez maskę założoną na twarz lub całą głowę. Analiza emisji energii rejestrowanej przez kamerę terahercową pozwala określić zmianę energii i powiązać ją z obecnością maski” - tłumaczy dr inż. Marcin Kowalski. Dodaje, że promieniowanie terahercowe przenika przez niemetaliczne materiały takie jak plastik, papier, szkło.

Automatyczna metoda wykrywania fałszerstw wizerunku twarzy bazuje na sztucznych sieciach neuronowych. Wyniki badań potwierdzają, że pasywne obrazowanie terahercowe na częstotliwości 250 GHz pozwala skutecznie wykrywać obecność maski na twarzy osoby sprawdzanej. Pasywne obrazowanie w tym zakresie jest całkowicie bezpieczne dla człowieka.

Publikacja „Passive imaging at 250 GHz for detection of face presentation attacks” jest dostępna tutaj.

PAP – Nauka w Polsce, Karolina Duszczyk