24.04.2024
19.03.2021 aktualizacja 19.03.2021

Takich susz nie było w Europie od dwóch tys. lat

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

W ciągu ostatnich dwóch tysiącleci nie było w Europie tak silnych susz, jakie występują od 2015 r. - piszą naukowcy na łamach periodyku „Nature Geoscience”.

Ostatnie susze letnie w Europie, licząc od 2015 r., są najbardziej ekstremalne od 2100 lat – dowodzą naukowcy z międzynarodowego zespołu. Badali oni słoje dębów, dzięki czemu udało im się prześledzić dzieje zmian klimatycznych ostatnich dwóch tysiącleci.

Zdaniem badaczy trwająca od kilku lat anomalia jest skutkiem zmian klimatu wywołanych działalnością człowieka. Ostrzegają, że wraz z postępującymi zmianami klimatu, susze mogą stawać się intensywniejsze.

„Nasze badania wykazały, że jest to bezprecedensowe w Europie Środkowej” – opisuje Ulf Buntgen z Cambridge University (W. Brytania).

Naukowcy analizowali poziom izotopów tlenu i węgla w słojach drzewnych. Zbadano 147 dębów żywych, jak również martwych. Próbki pochodzą z drzew rosnących w Czechach i w Bawarii, a także ze stanowisk archeologicznych i zabytków.

Analiza izotopów pozwala precyzyjniej ustalić rodzaj klimatu w zamierzchłej przeszłości, niż badanie szerokości słojów drzewa. Izotopy węgla informują o poziomie fotosyntezy, a izotopy tlenu – o pobieranej wodzie. Razem dają obraz warunków pogodowych, panujących latem.

Wyniki badań wskazują, że w ciągu dwóch ostatnich tysiącleci klimat w Europie powoli wysuszał się. Jednak począwszy od 2015 r. to zjawisko przybrało znacznie na sile w stosunku do tego, co działo się przez dwa tys. lat.

Naukowcy przypominają, że zmiana klimatu nie oznacza, że wszędzie będzie po prostu cieplej. W niektórych miejscach może być nawet chłodniej i bardziej wilgotno. Zmiana klimatu oznacza przede wszystkich, że częściej i w większym nasileniu będą występowały ekstremalne zjawiska pogodowe, co będzie miało fatalne skutki m.in. dla rolnictwa.

Więcej: www.cam.ac.uk/stories/europeandrought (PAP)