20.04.2024
23.03.2021 aktualizacja 23.03.2021

Kieszonkowy przewodnik po Marsie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ukazał się właśnie kieszonkowy atlas Marsa, w którym wykorzystano najnowszą wiedzę na temat topografii oraz klimatu planety – poinformował serwis AlphaGalileo.

Opracowana na potrzeby miłośników astronomii i szkół publikacja, w tym roku dostępna będzie w wersji elektronicznej.

W kieszonkowym atlasie Marsa wykorzystano najnowszą wiedzę na temat topografii oraz klimatu Czerwonej Planety. Licząca 84 strony książka jest obecnie dostępna w języku angielskim, węgierskim i czeskim.

Główna część atlasu składa się z serii podwójnych rozkładówek przedstawiających każdy z 30 czworokątów kartograficznych, na które powierzchnia Marsa została podzielona przez US Geological Survey.

Ukształtowanie terenu wyrzeźbione przez lawę, wiatr, wodę i lód są pokazane osobno na mapie topograficznej. Widoczne są takie cechy terenu, jak szczyty górskie, wulkany, jaskinie, wyschnięte jeziora.

Co ciekawe, uwzględniono również mapy klimatyczne, które pokazują 13 stref klimatycznych. Seria diagramów klimatycznych przedstawia zmiany temperatury w ciągu marsjańskiego roku dla każdej ze stref.

Ponadto mapa pogody pokazuje temperaturę przygruntową na zachodniej półkuli Marsa podczas dwóch rocznych przesileń. Atlas zawiera też mapę albedo, pochodzącą z danych zebranych przez sondy Mars Express i Mars Global Surveyor, która pokazuje ilość światła słonecznego odbitego od powierzchni, zwykle zachmurzone regiony i maksymalny obszar pokryty sezonowymi czapami zamarzniętego dwutlenku węgla i lodu wodnego na biegunach marsjańskich.

„Mapy tematyczne, z zakresu geografii fizycznej, są używane od dziesięcioleci w atlasach ziemskich i po raz pierwszy są dostępne w atlasie Marsa. Publikacja tego wydania jest zwieńczeniem wysiłków związanych z mapowaniem planety w ostatnich dwóch dekadach” - opisuje redaktor atlasu, Henrik Hargitai z Uniwersytetu w Budapeszcie (Węgry).

Najbliższe plany to m.in. opracowanie dodatkowych zadań, które mogłyby posłużyć nauczycielom w prowadzeniu lekcji z wykorzystaniem atlasu.

Więcej: https://www.europlanet-society.org (PAP)