29.03.2024
31.03.2021 aktualizacja 31.03.2021

Sztuczny układ pokarmowy człowieka do badań żywieniowych

Sztuczny przewód pokarmowy. Fot. SGGW. Sztuczny przewód pokarmowy. Fot. SGGW.

Aparatura pozwalająca na bardzo wierne naśladowanie i monitorowanie procesów zachodzących w żołądku, jelicie cienkim oraz jelicie grubym w kontrolowanych warunkach będzie wykorzystywana do prac badawczych Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Jak informuje uczelnia, dynamiczny model sztucznego przewodu pokarmowego SHIME2® umożliwia badania mikrobioty, czyli wszystkich mikroorganizmów, które zasiedlają ludzki układ pokarmowy: bakterii, wirusów, grzybów, drożdży i pierwotniaków.

Naukowcy będą wykorzystywać aparaturę w badaniach dotyczących układu pokarmowego dzieci, dorosłych i osób starszych. Sztuczny przewód pokarmowy wykorzystywany będzie do wykonywania doświadczeń w zakresie m.in. metabolizmu składników diet i ich wpływu na mikrobiotę jelitową. Prowadzone tu będą również badania żywności probiotycznej.

Aparatura została zakupiona w ramach modernizacji kampusu SGGW w celu stworzenia Centrum Badawczo-Rozwojowego Żywności i Żywienia. Szkoła Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie jest pierwszą uczelnią w Polsce, która dysponuje tą technologią.