Nauka dla Społeczeństwa

25.04.2024
PL EN
03.05.2021 aktualizacja 03.05.2021

Biały szum może ostrzegać ptaki przed wysokimi konstrukcjami

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Emitowanie białego szumu w kierunku nadlatujących ptaków może powstrzymać je przed zderzaniem się z budynkami lub turbinami wiatrowymi – informuje pismo “PLOS ONE".

Co roku na całym świecie miliardy ptaków, szczególnie tych, które migrują na duże odległości, zderzają się ze stworzonymi przez człowieka konstrukcjami i giną.

Jak wyjaśnia John Swaddle z College of William & Mary w Wirginii (USA), ptaki w locie opuszczają głowy, aby ich ciało było bardziej aerodynamiczne. Dlatego mogą nie dostrzegać zarówno przeszkód, jak i umieszczanych na nich odstraszających znaków ostrzegawczych. Badacz porównuje ptaki do nieuważnych kierowców, którzy piszą SMS-y w czasie jazdy.

Zespół z Wirginii użył białego szumu o natężeniu około 70 decybeli - prawie tak głośnym jak typowy odkurzacz - aby zwrócić uwagę ptaków, gdy znajdują się one w pobliżu wysokich konstrukcji. „Te bodźce akustyczne działają jak ktoś, kto na nie trąbi, czyniąc je bardziej świadomymi otoczenia” - mówi.

Wykorzystano głośniki kierunkowe wokół dwóch wież komunikacyjnych na półwyspie Delmarva w Wirginii, na obszarze, przez który przelatują miliony ptaków, kierujących się na południe podczas jesiennej migracji do Ameryki Północnej. Głośniki były ustawione pod takim kątem, aby były słyszane tylko przez ptaki nadlatujące z północy, a kamery rejestrowały tory lotu ptaków w promieniu 500 metrów.

Zespół nadawał dwa dźwięki w zakresie częstotliwości, które słyszy większość ptaków, odtwarzając je po 30 minut z 30-minutowym odstępem ciszy - w sumie przez 3 godziny. Jeden szum miał częstotliwość między 4 a 6 kiloherców, a drugi między 6 a 8 kiloherców. Dźwięki były odtwarzane przez sześć dni pomiędzy wrześniem a listopadem 2019 roku.

W porównaniu z okresami ciszy, aktywność ptaków wokół wież spadła o około 16 proc., gdy odtwarzany był dźwięk 4-6 kiloherców i o 12 proc. gdy dźwięk miał częstotliwość 6-8 kiloherców.

Gdy ptaki przeleciały w promieniu 100 metrów od wieży, uznawano je za narażone na kolizję. Ale niższe częstotliwości dźwięku spowodowały, że zwalniały bardziej i zmieniały trajektorię lotu na bardziej oddaloną od wieży. Swaddle przypuszcza, że przyczyną jest to, że ptaki wyraźniej słyszą częstotliwości od 4 do 6 kiloherców. Jego zdaniem szerokie wdrożenie tej dostępnej już technologii mogłoby znacznie zmniejszyć liczbę kolizji. (PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024