28.03.2024
06.05.2021 aktualizacja 06.05.2021

Odkryto najstarszy ludzki pochówek w Afryce

Źródło: Wikipedia/Ceri Shipton CC BY-SA 4.0 Źródło: Wikipedia/Ceri Shipton CC BY-SA 4.0

Odkryto najstarszy w Afryce ludzki pochówek – informują naukowcy z międzynarodowego zespołu na łamach najnowszego numeru tygodnika „Nature”.

Stanowisko archeologiczne Panga ya Saidi leży 50 km na północ od stolicy Kenii, Mombasy. To tam w trakcie wykopalisk odkryto szkielet trzyletniego dziecka. Zdaniem naukowców, pochówku dokonano ok. 78 tys. lat temu.

Analiza układu szkieletu, nazwanego Mtoto (co w języku suahili oznacza „dziecko") i otaczającej go ziemi wskazuje, że przed pochowaniem ciało zostało owinięte w rodzaj całunu z materiału, który szybko uległ rozłożeniu. Prawdopodobnie dziecko pod głową miało poduszeczkę z tego samego materiału.

Archeolodzy nie znaleźli natomiast śladów składania ofiar ani barwnika ochry, które wskazywałyby na towarzyszące pochówkowi obrzędy.

Mtoto należał do Homo sapiens, mimo to morfologia jego dziecięcego uzębienia zachowuje pewne archaiczne cechy łączące je z odległymi afrykańskimi przodkami. Tym samym jego zęby różnią się od zębów innych ludzkich szczątków z tego okresu.

Byłoby to potwierdzenie, że nasz gatunek był na kontynencie afrykańskim od dawna zadomowiony. Jego rozprzestrzenieniu w Afryce towarzyszyło regionalne zróżnicowanie.

Więcej: https://www.cnrs.fr/en/africas-oldest-human-burial-site-uncovered (PAP)