Ministerstwo Edukacji i Nauki

12.06.2021
PL EN
18.05.2021 aktualizacja 18.05.2021

Okres dojrzewania daje wyjątkową szansę na przyswojenie zdrowego trybu życia

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Uczenie nastolatków zdrowego trybu życia jest szczególnie skuteczne – informuje pismo “PLOS ONE”. Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Southampton wykazało, że realizowany przez tę uczelnię program LifeLab, mający na celu poprawę zdrowia nastolatków poprzez praktyczną naukę sprawia, że młodzi ludzie znacznie lepiej rozumieją, co to znaczy prowadzić zdrowy tryb życia.

Program LifeLab, prowadzony przez zespół z Wydziału Lekarskiego i Szkoły Edukacji Uniwersytetu w Southampton, ma na celu zachęcenie do zaangażowania w naukę związaną z przekazami dotyczącymi zdrowia publicznego, wspieranie rozwoju świadomości zdrowotnej wraz z umiejętnościami podejmowania decyzji i poczuciem kontroli nad swoim życiem i przyszłością.

Najnowsze badania, opublikowane w czasopiśmie PLOS ONE i sfinansowane przez British Heart Foundation, wykazały, że udział w LifeLab był związany ze wzrostem świadomości zdrowotnej uczniów 12 miesięcy później. Są również dowody na to, że w późniejszym czasie uczestnicy oceniali swój własny styl życia bardziej krytycznie niż uczniowie, którzy nie brali udziału w programie.

Świadomość zdrowotną (health literacy) można opisać jako posiadanie wiedzy, umiejętności, zrozumienia i pewności siebie w korzystaniu z informacji i usług zdrowotnych i opiekuńczych oraz w stosowaniu ich przy wyborze stylu życia. Coraz więcej dowodów sugeruje, że dorastanie jest krytycznym etapem rozwoju, na którym można utrwalić świadomość zdrowotną na całe życie, co potencjalnie daje długoterminowe korzyści dla zdrowia, przygotowuje do rodzicielstwa i przekazywania dobrych perspektyw zdrowotnych przyszłym dzieciom.

Randomizowane badanie kontrolne przeprowadzono w 38 szkołach średnich w Anglii, opierając się na zasadach edukacji, psychologii i zdrowia publicznego, aby zaangażować uczniów w naukę w zakresie świadomości zdrowotnej, koncentrując się na przesłaniu „Ja, moje zdrowie i zdrowie moich dzieci”. Program obejmował dzień rozwoju zawodowego dla nauczycieli, trwający od dwóch do trzech tygodni moduł pracy dla dzieci w wieku 13–14 lat oraz dzień praktyk w specjalnej placówce w uniwersyteckim szpitalu klinicznym. Informacje zebrano od 2929 nastolatków w wieku 13-14 lat, na początku badania i 2487 podczas obserwacji 12 miesięcy później.

„Doświadczenie LifeLab doprowadziło do poprawy świadomości zdrowotnej u nastolatków i przejścia w kierunku bardziej krytycznej oceny zachowań zdrowotnych 12 miesięcy po interwencji - powiedziała dr Kath Woods-Townsend, która kieruje programem LifeLab. - Zapewniając możliwości związane z krajowym programem nauczania i spełniające potrzeby szkół, pokazaliśmy, że uczniowie mogą z powodzeniem angażować się w naukę, co przynosi trwałe korzyści dla ich umiejętności zdrowotnych”.

Główna badaczka, prof.Hazel Inskip z Medical Research Council Lifecourse Epidemiology Unit na Uniwersytecie w Southampton, dodała: „Znaczenie umiejętności zdrowotnych u młodych ludzi jest coraz bardziej doceniane, ale bardzo niewiele jest randomizowanych kontrolowanych prób mających na celu ocenę interwencji promujących wiedzę zdrowotną poprzez współpracę ze szkołami. To krok naprzód - pokazać, że taki program może zaangażować młodzież w naukę, prowadząc do trwałych zmian w świadomości zdrowotnej i bardziej krytycznej oceny własnego zachowania".

Profesor Keith Godfrey z National Institute for Health Research Southampton Biomedical Research Centre, współautor badania, skomentował: „Interwencje w okresie dojrzewania mogą przynieść potrójną korzyść: teraz, w przyszłym dorosłym życiu i następnemu pokoleniu. Program LifeLab toruje drogę młodym ludziom, aby uzyskać dostęp, zrozumieć i zastanowić się, co muszą zrobić, aby żyć zdrowiej”. (PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2021