16.04.2024
24.05.2021 aktualizacja 24.05.2021

Chiny/ Łazik Zhurong zjechał z lądownika na powierzchnię Marsa

EPA/China National Space Administration 23.05.2021 EPA/China National Space Administration 23.05.2021

Łazik Zhurong po raz pierwszy zjechał w sobotę z lądownika na powierzchnię Marsa – napisano na oficjalnym kanale w mediach społecznościowych. Pojazd ma badać Czerwoną Planetę przez trzy miesiące, szukając tam m.in. ewentualnych śladów dawnego życia.

Przejażdżka łazika po powierzchni Marsa oznacza, że Chiny stały się pierwszym krajem świata, który podczas swojej pierwszej misji marsjańskiej zrealizował orbitowanie, lądowanie i wypuszczenie pojazdu lądowego na Czerwoną Planetę.

Chińska sonda Tianwen-1 wylądowała na Marsie w ubiegłym tygodniu. Zdalnie sterowany łazik zjechał z rampy lądownika w sobotę o godz. 10.40 rano czasu pekińskiego (godz. 4.40 nad ranem w Polsce) – napisano na oficjalnym koncie Zhuronga w chińskiej sieci społecznościowej Weibo.

Łazik Zhurong, nazwany tak na cześć bóstwa ognia ze starożytnej chińskiej mitologii, ma napęd słoneczny, sześć kół, 1,85 metra wysokości i waży 240 kilogramów. Bezzałogowa ekspedycja Tianwen-1 to pierwsza w pełni chińska wyprawa na Marsa.

Misja uznawana jest za świadectwo rosnących ambicji kosmicznych Pekinu. Chiny wysłały również niedawno na okołoziemską orbitę kluczowy element budowanej własnej stacji kosmicznej i planują utworzenie – wspólnie z Rosją – stacji badawczej na Księżycu.

Z Kantonu Andrzej Borowiak (PAP)