Ministerstwo Edukacji i Nauki

17.09.2021
PL EN
31.05.2021 aktualizacja 31.05.2021

Uczniowie dla rozrywki mogą spędzać przed komputerem maksymalnie godzinę dziennie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Uczniowie między 13. a 16. rokiem życia, którzy dla rozrywki korzystają z Internetu, mediów społecznościowych lub gier wideo przez ponad godzinę w każdym “szkolnym” dniu, osiągają niższe wyniki w testach i mają niższe oceny - donosi pismo Computers in Human Behaviour. W dni szkolne powinni przeznaczać na tę czynność nie więcej niż godzinę dziennie.

Naukowcy twierdzą, że ich odkrycia wskazują rodzicom i dzieciom umiarkowany czas korzystania z urządzeń komputerowych i telefonicznych - nie więcej niż godzinę dziennie w dni szkolne i do czterech godzin dziennie podczas weekendów.

Badanie przeprowadzili specjaliści z Uniwersytetu Rutgersa w Stanach Zjednoczonych.

„Internet umożliwia też dostęp do edukacji i rozwoju zainteresowań dzieci” - mówi Vivien (Wen Li) Anthony, pracownik naukowy w Rutgers Center for Gambling Studies i jedna z autorek badania. „Technologia komputerowa znalazła szerokie zastosowanie podczas pandemii, kiedy szkoła tak naprawdę przeniosła się do domu. Wraz z tym jednak wzrosła obawa, że nadmierne wykorzystanie technologii, zwłaszcza w celach rozrywkowych, może niekorzystnie odbić się na edukacji dzieci - sprzyja niepożądanym nawykom uczenia się i zmniejszając czas poświęcany na naukę” - tłumaczy badaczka.

Naukowcy, chcąc sprawdzić, czy ilość czasu spędzanego na rozrywkach dostępnych dzięki komputerom i telefonom może mieć znaczenie dla wyników w szkole, przeanalizowali dane z China Education Panel Survey, ogólnokrajowego badania potrzeb edukacyjnych i osiągnięć dzieci w Chinach. Badano i obserwowano około 10 tys. uczniów, których średni wiek wynosił 13,5 lat.

Wyniki badania pokazały, że dzieci korzystające z Internetu, mediów społecznościowych lub gier wideo w celach rozrywkowych przez cztery lub więcej godzin dziennie, były cztery razy bardziej narażone na przerwanie nauki i porzucenie szkoły niż te, które nie spędzały tyle czasu przed ekranem komputera lub telefonu. Chłopcy znacznie częściej używali technologii interaktywnych do rozrywki niż dziewczęta, radzili też sobie gorzej i wykazywali niższy poziom zaangażowania szkolnego niż rówieśniczki.

Jak zaznacza Anthony, odkrycia te są niepokojące, zwłaszcza, że przez ostatni rok zajęcia lekcyjne odbywały się głównie on-line. Dodaje, że w trakcie zdalnej edukacji, uczniowie tak naprawdę mają stały dostęp do Internetu, a młodzieży łatwo jest poruszać się po platformach edukacyjnych i rozrywkowych podczas nauki, nie informując nauczycieli ani rodziców o tym, co naprawdę robią i na co poświęcają czas.

Badacze zauważyli też, że te dzieci, które korzystały z technologii informatycznych przez mniej niż godzinę dziennie, zgłaszały mniej znudzenia podczas pobytu w szkole. Naukowcy tłumaczą to tym, że ograniczony czas poświęcany na social media, gry i oglądanie filmików mogą pozytywnie oddziaływać na relacje społeczne podczas spotkań na żywo w szkole, lub poza nią.

Naukowcy podsumowują, że ich odkrycia mogą wskazać rodzicom, jakie ograniczenia mogą narzucić swoim dzieciom, aby ograniczyć negatywne skutki korzystania z technologii informatycznych. Według nich jest to też dobry start do nauki zarządzania czasem przez młodzież.

Źródło https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563221001692?via%3Dihub (PAP)

Agnieszka Niewińska - Lewicka

anl/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2021