20.04.2024
13.06.2021 aktualizacja 13.06.2021

Nie tylko Śnieżka – nowy atlas odkrywa bogactwo Karkonoszy

Zróżnicowaną budowę geologiczną, florę i faunę Karkonoszy, prezentuje naukowo opracowany atlas, wydany wspólnie przez Karkonoski Park Narodowy i jego czeskiego odpowiednika. Na mapach odzwierciedlone są nie tylko atrakcje turystyczne Dolnego Śląska, takie jak szlaki na Śnieżkę, Szrenicę czy do Wodospadu Kamieńczyk - ale także liczne skałki, torfowiska i stanowiska przyrodnicze po obu stronach granicy.

Nad opracowaniem „Atlasu Karkonoszy” czuwał dr hab. Waldemar Spallek. Kartograf z Uniwersytetu Wrocławskiego podkreśla, że te góry kryją w sobie wiele tajemnic i bogactw – ich zróżnicowaną budowę geologiczną, florę i faunę poznawać można także w mniej obleganych miejscach.

„Jest to pierwszy atlas regionalny Karkonoszy; opracowane przyjacielskie polsko–czeskie, i mamy tu informację pełną, dotyczącą terenów po obu stronach granicy" - podkreśla prof. Spallek. Atlas można pozyskać w formie pfd ze stron Karkonoskiego Parku Narodowego https://kpnmab.pl/wydawnictwa-naukowe. W formie książkowej uzyskają go uczestnicy projektów edukacyjnych, organizowanych przez Karkonoski Park Narodowy.

Atlas zawiera mapy, którym towarzyszą krótkie opisy. Nie jest to jednak przewodnik turystyczny. Jest on kierowany do tych osób, którym sama wędrówka po górach przestałą wystarczać, i które chcą dowiedzieć się czegoś więcej o regionie.

„To kompendium wiedzy dotyczące różnych tematów związanych z obszarem Karkonoszy. Są to przede wszystkim informacje przyrodnicze: świat roślinny, świat zwierzęcy, przyroda nieożywiona: geologia, klimat, wody, gleby, skały, minerały i tzw. geostanowiska – obiekty szczególnie interesujące z punktu widzenia geologicznego i  geomorfologicznego” – wylicza autor.

Profesor Spallek zachęca, by podczas karkonoskich wędrówek wybierać nie tylko te najbardziej popularne szlaki. Przyznaje, że Śnieżka – najwyższy punkt w tym paśmie, charakterystyczny ostaniec o specyficznym kształcie – jest być może najciekawsza krajobrazowo. Ale wskazuje też inne ciekawe miejsca.

„Na grani na zachód od Śnieżki mamy liczne skałki, stanowiska przyrodnicze, piękne torfowiska. Ale również cała czeska strona Karkonoszy, nieco niższa, jest równie ciekawa i bardzo różnorodna. Polska strona Karkonoszy jest jednorodna pod względem geologicznym. Po stronie czeskiej geologia jest znacznie bardziej skomplikowana, co przekłada się na krajobraz” – zapewnia kartograf.

Więcej na ten temat w krótkim filmie na kanale YouTube Uniwersytetu Wrocławskiego: https://www.youtube.com/watch?v=5LQb7Qy9KmI