Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
08.06.2021 aktualizacja 08.06.2021

Blisko 2 tys. szkół przystąpiło do kampanii „Tydzień ulgi”

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Blisko 2 tys. szkół z całej Polski przystąpiło do kampanii „Tydzień ulgi”, organizowanej przez psychologów z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Celem kampanii było obniżenie stresu związanego z powrotem dzieci i młodzieży do szkół oraz zadbanie o dobrostan psychiczny pedagogów.

W ramach "Tygodnia ulgi" Instytut Psychologii UJ zachęcał nauczycieli do tego, aby w pierwszych dniach powrotu do szkoły zrezygnowali z klasówek, zadań domowych i sprawdzania zeszytów.

Inicjatorki akcji dr hab. Aleksandra Gruszka-Gosiewska i dr hab. Magdalena Śmieja-Nęcka podkreśliły, że zależało im, aby kampania nie miała jedynie informacyjnego charakteru, a przyniosła uczniom realną, natychmiastową ulgę w stresie.

"Psychologia dostarcza wielu twardych dowodów na to, że nauka w stresie jest nieskuteczna, a przeciążenie obowiązkami znacząco pogorsza kondycję psychiczną dzieci i młodzieży" – zauważyła Śmieja-Nęcka.

Zgodnie z informacjami przekazanymi w poniedziałek przez uczelnię, "Tydzień ulgi" zorganizowało prawie 2 tys. różnego rodzaju szkół z różnych zakątków kraju. Instytut oznaczył je ikoną serduszka na specjalnej mapie dostępnej online.

Jako pierwsza zgłosiła się Szkoła Podstawowa w Obrubnikach (woj. podlaskie). Placówki miały także własne, oryginalne pomysły, jak powitać dzieci i młodzież – np. nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Ostrołęce nagrali "belferski rap".

Szkoły, które zadeklarowały, że pierwszy tydzień nauki odbędzie się bez sprawdzianów i zadań, mogły zgłaszać się przez specjalny formularz online. W ocenie Gruszki-Gosiewskiej kampanii była sporym wyzwaniem logistycznym. Placówki przystępujące do kampanii miały otrzymać specjalne plakaty i certyfikaty. W praktyce oznaczało to projekt, druk, transport i wysyłkę blisko 3 tys. plakatów i certyfikatów. W logistykę zaangażowały się trzy biura Instytutu Psychologii UJ oraz studentki psychologii. Ostatnie certyfikaty trafią do szkół w połowie czerwca.

"Misją uniwersytetu jest nie tylko kształcenie, prowadzenie badań naukowych i zaszczepianie obywatelskiej dojrzałości. Etos uniwersytecki to także troska i odpowiedzialność społeczna. Przejawia się on w działaniach takich jak kampanii” Tydzień ulgi”, która choć odrobinę, ale i wymiernie wsparła dzieci i młodzież w tym wyjątkowo trudnym dla nich momencie. Przez tydzień byliśmy także jako uczelnia symbolicznie obecni w 2 tysiącach polskich szkół" – powiedział rektor UJ prof. Jacek Popiel i wyraził nadzieję na to, że wielu absolwentów szkół, które brały udział w akcji, będzie kiedyś studiować na UJ.(PAP)

autor: Beata Kołodziej

bko/ krap/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024