25.04.2024
14.06.2021 aktualizacja 14.06.2021

Jakub Wróbel zwycięzcą 64. Olimpiady Astronomicznej

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Uczeń XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie Jakub Wróbel zwyciężył w finale 64. Olimpiady Astronomicznej, która zakończyła się w niedzielę w Chorzowie (Śląskie) – poinformowało organizujące rywalizację Planetarium Śląskie.

Organizowana od 1957 r. Olimpiada Astronomiczna jest jedną z najstarszych i najbardziej prestiżowych tego rodzaju rywalizacji w Polsce. Do pierwszego etapu tegorocznej rywalizacji odbywającego się drogą korespondencyjną zgłosiło się 175 uczniów z całej Polski. Do finału jury zakwalifikowało 20 osób.

W ciągu dwóch dni olimpijczycy rozwiązywali zadania teoretyczne, z analizy danych, a także obserwacyjne pod sztucznym niebem planetarium.

II miejsce zajął Aleksander Waczyński z CXXII LO im. Ignacego Domeyki w Warszawie, III miejsce - Antoni Skoczypiec z V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, IV miejsce - Piotr Tokarczyk z III LO im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu, V miejsce - Milan Wowra z II LO im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Rybniku.

Pięciu laureatów będzie reprezentowało Polskę podczas Międzynarodowej Olimpiady z Astronomii i Astrofizyki (International Olympiad on Astronomy and Astrophysics - IOAA). W poprzednich latach reprezentanci z Polski brali udział w tej międzynarodowej rywalizacji i zajmowali w niej zwykle wysokie miejsca. Ze względu na pandemię COVID-19 rywalizacja ma być zorganizowana online.

Polska należy do grupy pięciu krajów założycielskich IOAA, w 2011 r. międzynarodowe zmagania odbyły się w Chorzowie. W ub. roku, ze względu na pandemię, ogólnopolska olimpiada w chorzowskim planetarium nie odbyła się; podobnie 14. olimpiada międzynarodowa, która miała odbyć się w Kolumbii. W zamian na szczeblu globalnym zorganizowano w ub. roku zawody on-line (The Global e-Competition on Astronomy and Astrophysics), w których wzięły udział drużyny z 40 krajów. Wszyscy członkowie polskiej drużyny, którzy wzięli udział w tych e-zawodach, znaleźli się wśród ich laureatów; reprezentację Polski wyłoniono na podstawie najlepszych wyników w zawodach okręgowych. (PAP)