19.04.2024
22.06.2021 aktualizacja 22.06.2021

Bakterie pomagają rozwikłać zagadkę ludzkich migracji

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Migracje ludzi z Syberii do Ameryki 12 tys. lat temu można śledzić dzięki badaniom genetycznym bakterii – opisują naukowcy na łamach tygodnika naukowego „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Od przynajmniej 100 tys. lat bakteria żołądkowa Helicobacter pylori zamieszkuje w organizmie człowieka. Naukowcy z międzynarodowego zespołu postanowili posłużyć się nią do rekonstrukcji migracji grup ludzkich sprzed kilkunastu tys. lat, przebiegającej z Syberii do obu Ameryk.

Zespół postanowił prześledzić ewolucyjną historię bakterii. W tym celu skorzystano z informacji genetycznych na temat H. pylori zebranych w bazie danych EnteroBase na Uniwersytecie w Warwick (W. Brytania).

H. pylori to bakteria żołądkowa, którą zarażona jest połowa ludności świata. Okazuje się jednak, że jej sekwencja genetyczna różni się w zależności od regionu, w którym została zidentyfikowana.

Wcześniej zidentyfikowano trzy populacje H. pylori od ludzi z Eurazji i obu Ameryk. Najnowsze badania wykazały istnienie subpopulacji z Syberii. Ponadto jedna z tych populacji, taka jak u rdzennych Amerykanów, była rozmieszczona na całej Syberii, co sugeruje, że mogła w pewnym momencie zostać zawleczona do obu Ameryk.

Zdaniem naukowców wyniki obliczeń wskazują, że niewielka populacja H. pylori została zawleczona do Ameryki podczas jednej migracji ok. 12 tys. lat temu.

Więcej: https://warwick.ac.uk/newsandevents/pressreleases/early_migrations_of (PAP)