20.04.2024
04.07.2021 aktualizacja 04.07.2021

Na Politechnice Łódzkiej powstaną przyjazne dla środowiska fotele dla transportu szynowego

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Naukowcy z Politechniki Łódzkiej we współpracy ze Specjalistycznym Zakładem Tapicerstwa Komunikacyjnego TAPS Maciej Kowalski pracują nad nową generacją podzespołów do foteli używanych w środkach transportu szynowego. Projekt o wartości 3,5 mln zł został dofinansowany przez UE.

O przyznaniu unijnego dofinansowania poinformowała w piątek rzeczniczka uczelni Ewa Chojnacka. Jak zaznaczyła, w badaniach nad przyjaznymi dla środowiska podzespołami do foteli wykorzystywanych w pociągach, metrze czy tramwajach, uczestniczą naukowcy z wydziałów Chemicznego i Mechanicznego PŁ, a liderem projektu jest firma SZTK TAPS Maciej Kowalski.

"Do produkcji nowych podzespołów wykorzystamy biokompozyty wytworzone z polimerów termoplastycznych, niepalnych kompozycji żywicznych, zawierające proekologiczne dodatki. Dzięki dodaniu substancji pochodzenia naturalnego, np. propolisu, elementom fotela nadamy właściwości mikrobobójcze i biostatyczne hamujące rozwój bakterii" - wyjaśniła dr hab. inż. Anna Masek z Instytutu Technologii Polimerów i Barwników, kierująca badaniami w uczelni.

Zdaniem specjalistów wprowadzenie do kompozytów związków pochodzenia roślinnego oraz zwierzęcego, pochodzących m.in. z odpadów przemysłu garbarskiego i drobiarskiego, poprawi degradowalność wytwarzanych podzespolów oraz ograniczy ilość stosowanych w produkcji tworzyw sztucznych.(PAP)