18.04.2024
07.07.2021 aktualizacja 07.07.2021

Włochy/ Naukowcy odkryli 14 żyjących potomków Leonarda da Vinci

Źródło: Wikipedia/ domena publiczna Źródło: Wikipedia/ domena publiczna

Ustalono tożsamość 14 żyjących potomków Leonarda da Vinci - ogłosili badacze, kompletując jego drzewo genealogiczne. Zrekonstruowali 21 pokoleń w prostej linii z ojca na syna, począwszy od 1331 roku. To rezultat dekad prac i badań DNA.

Trzynastu z czternastu męskich potomków wywodzących się z rodziny geniusza renesansu dotąd nie znano.

Wyniki badań zostały opublikowane w piśmie “Human Evolution”, a przedstawili je założyciel muzeum Leonarda da Vinci Alessandro Vezzosi i prezes stowarzyszenia Dziedzictwo Leonardo da Vinci - Agnese Sabato.

Naukowcy przypomnieli, że w 2016 roku zidentyfikowali 35 potomków artysty, choć w większości nie w linii prostej. Był wśród nich światowej sławy reżyser filmowy, teatralny i operowy Franco Zeffirelli, zmarły dwa lata temu.

Vezzosi wyjaśnił we wtorek Ansie, że żyjący bezpośredni potomkowie, pochodzący od ojca artysty i przyrodniego brata mają od 1 roku do 85 lat. Nie mieszkają w miejscowości Vinci koło Florencji, skąd pochodził Leonardo, ale w okolicznych gminach w Toskanii. Są wśród nich urzędnik, geometra, rzemieślnik.

Ich DNA zostanie dokładnie zbadane w najbliższych miesiącach – poinformował autor badań.

Z Rzymu Sylwia Wysocka (PAP)