19.04.2024
19.07.2021 aktualizacja 19.07.2021

Rekiny starają się utrzymać pokój

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Grupy różnych gatunków dużych rekinów polują w innym czasie, aby nie wchodzić sobie w drogę. To pierwszy znany przykład, kiedy morskie drapieżniki zgodnie dzielą się w taki sposób łowieckim terenem.

Oceanografowie z Murdoch University (Australia) odkryli niezwykłe zachowanie sześciu gatunków dużych rekinów, w tym żarłaczy tygrysich i rekinów młotów.

Jak się okazało, dzielące ten sam teren gatunki polują o różnych porach, dzięki czemu nie przeszkadzają sobie nawzajem.

„To relatywnie rzadki sposób dzielenia się zasobami w naturze, ale w słabo jeszcze zbadanych ekosystemach morskich może występować częściej, niż dotąd sądziliśmy” - mówi dr Karissa Lear, współautorka odkrycia.

„Zauważyliśmy, jak sześć gatunków dużych przybrzeżnych rekinów, polując o różnych porach w okolicach Florydy, dzieliły wspólne zasoby jedzenia” - opowiada.

Badacze sugerują, że rekiny zachowują się tak, aby unikać między sobą konfliktów.

„Po pierwsze prowadzi to do zmniejszenia rywalizacji o jedzenie, a dla niektórych gatunków spada zagrożenie, że staną się ofiarą większych” - wyjaśnia dr Adrian Gleiss, jeden z autorów badania.

„Czasowe relacje wydają się być przynajmniej częściowo podyktowane hierarchią, która zmusza mniej dominujące drapieżniki do unikania większych i żerowania o mniej korzystnych porach” - tłumaczą naukowcy.

Otóż żarłacze tępogłowe pożywiały się wczesnym rankiem, żarłacze tygrysie - w okolicach południa, żarłacze brunatne - po południu, żarłacze czarnopłetwe - pod wieczór, a dwa gatunki głowomłotów - nocą.

Odkryte zjawisko to rodzaj tzw. dzielenia niszy, które może mieć trzy formy - różne drapieżniki żywią się innymi gatunkami, polują na innym terenie, albo właśnie o innych porach.

„Według naszej wiedzy wyniki te pierwszy raz wskazują na czasowe dzielenie się zasobami jedzenia przez morskie drapieżniki” - podkreśla dr Lear.

Naukowcy dokonali odkrycia dzięki umieszczanym na skórze rekinów czujnikom wykrywającym ruch, podobnym nieco do popularnych ostatnio urządzeń stosowanych przez ludzi dbających o kondycję.

Poznanie zwyczajów rekinów pomoże w ratowaniu ich populacji, a także innych gatunków.

„Drapieżniki takie jak rekiny odgrywają kluczową rolę w działaniu zdrowych ekosystemów przez odgórne ich kontrolowanie i zmianę zachowań innych gatunków. Dlatego ważne jest zrozumienie, jak żyją i dzielą się zasobami” - wyjaśniają badacze.

https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rspb.2021.0816 (PAP)