19.03.2024
21.07.2021 aktualizacja 21.07.2021

Koronawirus mnoży się w śliniankach - są jego rezerwuarem

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Zespół naukowców z Brazylii wykazał w studium przeprowadzonym w Sao Paulo, że ślinianki są rezerwuarem koronawirusa, a ten mnoży się w ich wnętrzu. Wnioski z badania opublikowali w naukowym piśmie “The Journal of Pathology”.

Pracownicy uniwersytetu w Sao Paulo wskazali, że poprzez zastosowanie kilku metod badawczych potwierdzili replikację wirusa SARS-CoV-2 zarówno wewnątrz mniejszych, jak i w większych gruczołach ślinowych.

Zaznaczyli, że ich studium jest istotne dla zrozumienia patogenezy COVID-19 oraz mechanizmu infekcji. Podkreślili, że właśnie wytwarzana w gruczołach ślina jest istotna dla rozprzestrzeniania się zakażenia koronawirusem.

“Skażone SARS-CoV-2 kropelki, które wydalane są podczas kaszlu, kichania i mowy składają się głównie z odchodów śliny” - napisali brazylijscy badacze.

W podsumowaniu zaznaczyli, że ich studium dowodzi, że “gruczoły ślinowe są rezerwuarem SARS-CoV-2”. Wskazali też, że ślina jest ważnym płynem biologicznym i może służyć “do opracowania metody diagnostycznej dla COVID-19”.

Uczeni z Sao Paulo przeprowadzili swoje studium w ramach autopsji 24 zmarłych osób. Ocenie poddano 45 próbek z gruczołów ślinowych. W niektórych przypadkach wykonano również badania immunohistochemiczne oraz mikroskopię elektronową.

Autorzy studium wyjaśnili, że średni czas pomiędzy wystąpieniem objawów COVID-19 a zgonem wynosił u badanych osób 21 dni.

Potwierdzili, że po zakażeniu SARS-CoV-2 w organellach komórek ślinianek wystąpiły uszkodzenia spowodowane infekcją wirusową. Wskazali, że jakościowa analiza histopatologiczna wykazała zmiany morfologiczne w nabłonku wyściełającym przewody prowadzące do ślinianek.

Marcin Zatyka (PAP)