Ministerstwo Edukacji i Nauki

01.08.2021
PL EN
20.07.2021 aktualizacja 20.07.2021

Studenci Politechniki Białostockiej skonstruowali kolejny bolid

19.07.2021. Prorektor do spraw studenckich Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Jarosław Szusta (2P), prodziekan ds. rozwoju i współpracy Wydziału Mechanicznego dr hab. inż. Łukasz Derpeński (L), wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński (2L) i przedstawiciel urzędu marszałkowskiego dr inż. Grzegorz Górski (4L) podczas prezentacji bolidu CMS-07 klasy Formuła Student, skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej, w siedzibie uczelni w Białymstoku. PAP/Artur Reszko 19.07.2021. Prorektor do spraw studenckich Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Jarosław Szusta (2P), prodziekan ds. rozwoju i współpracy Wydziału Mechanicznego dr hab. inż. Łukasz Derpeński (L), wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński (2L) i przedstawiciel urzędu marszałkowskiego dr inż. Grzegorz Górski (4L) podczas prezentacji bolidu CMS-07 klasy Formuła Student, skonstruowanego przez studentów Politechniki Białostockiej, w siedzibie uczelni w Białymstoku. PAP/Artur Reszko

Studenci Politechniki Białostockiej skonstruowali kolejny, już siódmy bolid CMS-07, który weźmie udział w trzech zawodach branży motoryzacyjnej dla studentów - Formula Student. Bolid powalczy na torach w Austrii, na Węgrzech i we Włoszech.

Formula Student to zawody pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Zadaniem drużyn jest zaprojektowanie lub zaprojektowanie i zbudowanie, a następnie wystawienie do zawodów swojego prototypu samochodu wyścigowego. Następnie przez cały rok, na jedenastu torach Formuły 1, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów.

W poniedziałek na placu przed Politechniką Białostocką(PB) zaprezentowano najnowszy, siódmy bolid CMS-07, który grupa studentów budowała przez ostatnie dwa lata. Zespół Cerber MotorSport tworzyło 25 studentów wydziału mechanicznego, elektrycznego i informatycznego - mówił podczas prezentacji prorektor PB ds. studentów dr hab. Jarosław Szusta.

"Będziemy tutaj świadkami połączenia pasji i nauki" - mówił prorektor. Dodał, że pomimo trudnego okresu pandemii studentom udało się zbudować pojazd, który weźmie udział w renomowanych zawodach.

W bolidzie CMS-07 studenci poprawili wszystkie istotne parametry auta. Koordynator zespołu Cerber Motorsport Michał Gleba powiedział, że po raz kolejny wykorzystano hybrydową konstrukcję nośną, która została wykonana z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki o strukturze plastra miodu (honeycomb).

Wśród parametrów poprawiono między innymi aerodynamikę pojazdu, a nowy sposób mocowania elementów oraz wzmocnienia strukturalne pozwoliły na spełnienie wymagań sztywności narzuconych przez regulamin zawodów. Poprawiono także dostęp do komputerów pokładowych w bolidzie, co pozwoli na dostosowywanie parametrów auta do specyfiki torów. Wprowadzono też innowacje dotyczące silnika i układu napędowego oraz niski profil opon, co pozwala na zmianę właściwości jezdnych pojazdu.

Pierwszy raz możliwości samochodu wyścigowego będą sprawdzone pod koniec lipca na zawodach w Austrii, na słynnym torze F1 Red Bull Ring w Spielberg. Następnie na Węgrzech i we Włoszech.

Podczas zawodów Formula Student bolid będzie sprawdzany w kilku konkurencjach. Najważniejszym i najtrudniejszym zadaniem będzie dwukrotne pokonanie 11-kilometrowego toru wyścigowego z obowiązkową zmianą kierowców. Oprócz tego bolid będzie sprawdzany m.in. pod względem osiągania prędkości na krótkim odcinku czy możliwości pokonywania zakrętów na tzw. ósemce. Oceniane będą też rozwiązania inżynierskie konstrukcji pojazdu, wycena kosztów powstania pojazdu oraz biznes plan.

Bolid powstał we współpracy zespołu studentów z firmami z całej Polski. Budowę pojazdu wsparł Białystok a także województwo podlaskie. Łączny koszt budowy i startów bolidu CMS-07 w zawodach szacowany jest na 600 tys. zł.

PAP - Nauka w Polsce, Sylwia Wieczeryńska

swi/ ekr/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2021