25.04.2024
04.08.2021 aktualizacja 04.08.2021

Stałocieplność daje rybom przyspieszenie

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Ogromna większość ryb jest zmiennocieplna, zdarzają się jednak gatunki częściowo stałocieplne. Zdaniem naukowców stałocieplność pomaga rybom w szybszym pływaniu – czytamy na łamach „Functional Ecology”.

Żarłacz biały potrafi utrzymać w części ciała temperaturę wyższą o kilkanaście stopni od temperatury otoczenia. Podobne zjawisko występuje u tuńczyka pospolitego. W najnowszych badaniach naukowcy próbują odpowiedzieć na pytanie, jaka przewaga ewolucyjna stoi za stałocieplnością u ryb.

„Naukowcy od dawna wiedzą, że nie wszystkie ryby są zmiennocieplne. Niektóre wykształciły zdolność do ogrzewania fragmentów ciała, które pozostają cieplejsze niż otaczająca je woda, ale nie jest jasne, jakie korzyści zapewnia ta umiejętność” – tłumaczy Lucy Harding z Trinity College Dublin (Irlandia).

Jej zespół postanowił sprawdzić hipotezę, czy ryby stałocieplne potrafią szybciej pływać od zmiennocieplnych. Z ich badań wynikło, że ryby stałocieplne rzeczywiście pływają około 1,6 raza szybciej.

„Większa prędkość pływania ryb stałocieplnych prawdopodobnie daje im przewagę nad konkurentami. Dotyczy to drapieżników oraz ryby migrujące” – opisuje członek zespołu, Nick Payne z Trinity School of Natural Sciences.

Więcej: www.tcd.ie/news_events/articles/why-are-some-fish-warm-blooded-new-study-suggests-it-gives-predatory-sharks-and-fish-a-crucial-speed-advantage/ (PAP)