25.04.2024
07.08.2021 aktualizacja 07.08.2021

Ptaki miały bardziej rozwinięte mózgi niż dinozaury

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ptaki przetrwały wymieranie sprzed 66 mln lat, ponieważ miały lepiej rozwinięte mózgi niż dinozaury – sugerują naukowcy na łamach pisma „Science Advances”.

„Ptasi móżdżek” dzisiaj jest inwektywą, a w czasach dinozaurów mógłby być komplementem. I wcale nie byłby powodem do śmiechu, a kwestią życia lub śmierci. Zdaniem naukowców specyfika ptasiego mózgu sprawiła, że ptaki przetrwały wymieranie sprzed 66 mln lat, którego nie przetrwały dinozaury.

„Obecnie ptaki mają mózgi bardziej skomplikowane niż jakiekolwiek zwierzęta poza ssakami" – opisuje główny autor, Christopher Torres z University of Texas w Austin (USA).

Naukowcy badali skamieniałość ptaka z czasów dinozaurów, który wyginął wraz z dinozaurami. „Ta skamieniałość pozwoliła nam postawić hipotezę, że mózg ówczesnych ptaków odegrał istotną rolę w ich przetrwaniu” – dodaje Torres.

Skamieniałość ptaka o nazwie Ichthyornis liczy ok. 70 mln lat. Jest to niemal kompletna czaszka ptaka, a więc rzadkie znalezisko w materiale kopalnym.

Zespół wykonał trójwymiarowy skan wnętrza czaszki i porównali go z żyjącymi ptakami oraz skamieniałościami dinozaurów.

Zdaniem badaczy mózg Ichthyornisa miał więcej wspólnego z nieptasimi dinozaurami niż z obecnymi ptakami. Gatunek wymarł pod koniec ery kredowej, a więc wraz z dinozaurami.

Półkule mózgowe, w obszarach, gdzie u ludzi przetwarzane są mowa, myślenie czy emocje, większe są u dzisiejszych ptaków, niż u ichthyornisa. Może to sugerować, że pewne funkcje poznawcze były istotne w trakcie załamania klimatu, do którego doszło 66 mln lat temu.

„Jeśli jakaś cecha mózgu wpływa na przetrwanie, spodziewalibyśmy się, że będzie obecna u ocalałych, ale nieobecna wśród ofiar, jak Ichthyornis – tłumaczy Torres. – Dokładnie to tutaj widzimy”.

Czaszki wczesnych ptaków i blisko spokrewnionych dinozaurów, ze względu na kruchość, stanowią nie lada gratkę dla paleontologów. Rzadko dochowują się w zapisie kopalnym w trzech wymiarach. Jeśli już się trafiają, to najczęściej jako sprasowane skamieniałości.

„Ta skamieniałość pomaga nam znacznie zbliżyć się do odpowiedzi na niektóre pytania, dotyczące dzisiejszych ptaków, jak również przetrwania ich przodków mimo zagłady dinozaurów” – dodaje Julia Clarke z University of Texas w Austin.

Więcej: https://news.utexas.edu/2021/07/30/bird-brains-left-other-dinosaurs-behind/ (PAP)