Ministerstwo Edukacji i Nauki

20.10.2021
PL EN
17.09.2021 aktualizacja 17.09.2021

Studenci SUM na fantomach będą się uczyć żywienia medycznego

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zajęcia z zakresu żywienia medycznego na fantomach żywieniowych zorganizuje w rozpoczynającym się z początkiem października nowym roku akademickim Śląski Uniwersytetu Medyczny w Katowicach.

Szacuje się, że ponad 30 proc. pacjentów jest niedożywionych podczas przyjęcia do szpitala, a u kolejnych 20-30 proc. chorych stan ten pogłębia się podczas hospitalizacji. Katowicka uczelnia podjęła więc współpracę z Fundacją Nutricia, która użyczyła do celów edukacyjnych 22 fantomy – 16 dorosłych i 6 pediatrycznych.

"Problemy ze wsparciem żywieniowym w Polsce tkwią u źródła. Dlatego wraz z Fundacją Nutricia od nowego roku akademickiego wprowadzamy na SUM skoordynowany blok zajęć z żywienia specjalistycznego" – poinformował w czwartek prorektor do spraw studiów i studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Jerzy Stojko.

W Katedrze Dietetyki Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu odbyły się pierwsze szkolenia kadry na fantomach żywieniowych: dorosłym i pediatrycznym.

"Zajęcia ze studentami zaczynamy już od października. Będzie to zupełnie nowa jakość nauczania, oparta na praktyce, a nie tylko teorii" – podkreśliła kierownik Katedry i Oddziału Klinicznego Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu prof. Małgorzata Muc – Wierzgoń.

"Odpowiednie odżywienie jest niezwykle ważne dla zdrowych osób, a co dopiero dla chorych przewlekle, ze schorzeniami uniemożliwiającymi normalne połykanie i picie" – dodała.

Niedożywienie towarzyszy pacjentom z różnymi schorzeniami – diagnozuje się je u od 30 do nawet 90 proc. pacjentów z chorobą nowotworową i 62 proc. osób po przebytym udarze mózgu. Wdrożenie żywienia medycznego u pacjentów, którzy tego wymagają, poprawia ich stan, wpływając korzystnie na efekty samego leczenia czy rehabilitacji.

Tymczasem z przeprowadzonej ankiety wynika, że w trakcie studiów lekarskich w ramach obowiązkowych zajęć aż co piąty student i obecny lekarz pracujący w szpitalu nigdy nie zetknął się z tematyką żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Jednocześnie 75 proc. pytanych widzi potrzebę wdrożenia obowiązkowego przedmiotu dedykowanego żywieniu klinicznemu lub dodatkowych zajęć jako elementu aktualnego programu studiów.

Śląski Uniwersytet Medyczny wprowadza edukację żywieniową na wszystkie wydziały. "W dobie coraz nowszych odkryć naukowych często zapominamy o tym, co stanowi podstawę każdego procesu terapeutycznego. Bez odpowiedniego odżywienia organizmu leczenie chorób podstawowych jest nieefektywne, a czasami wręcz niemożliwe" – powiedział prof. Jerzy Stojko.

"Kadra medyczna powinna posiadać wiedzę, jak zadbać o prawidłowy stan odżywienia pacjenta. Wiedzę z zakresu żywienia klinicznego powinni mieć zarówno lekarze, jak i przedstawiciele innych zawodów medycznych. Dlatego program obejmie także przyszłych absolwentów farmacji, nauki o zdrowiu czy pielęgniarstwa. Każda z tych osób pełni określoną rolę w różnych momentach opieki nad pacjentem, stąd tak szeroka grupa odbiorców nowych zajęć" – wyjaśnił.

Po zajęciach ich uczestnicy będą potrafili rozpoznać rodzaje niedożywienia, identyfikować jego przyczyny oraz następstwa, a także diagnozować i monitorować stan chorego z niedożywieniem. Program koncentruje się na zajęciach praktycznych, podczas których studenci będą mogli m.in. ćwiczyć wdrażanie różnych metod podaży żywienia dojelitowego na fantomach. (PAP)

autorka: Anna Gumułka

lun/ mir/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2021