25.04.2024
01.10.2021 aktualizacja 01.10.2021

Ekspansja dinozaurów odbywała się wśród dymiących wulkanów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Pojawienie się i ekspansja dinozaurów zbiegły się w czasie z intensywnymi zjawiskami wulkanicznymi – piszą naukowcy na łamach najnowszego numeru tygodnika „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Ponad 230 mln lat temu zmiany klimatyczne, związane z intensywnymi zjawiskami wulkanicznymi, współistniały w czasie z wyłonieniem się dinozaurów – dowodzą najnowsze badania osadów i skamieniałości roślinnych, przeprowadzone w północnych Chinach.

W późnym triasie klimat stał się cieplejszy i bardziej wilgotny. Przełożyło się to na zmiany w świecie roślinnym i zwierzęcym. Wtedy to pojawiły się chociażby drzewa iglaste, jak również pierwsze dinozaury.

Naukowcy z międzynarodowego zespołu wyodrębnili cztery różne epizody aktywności wulkanicznej w tamtym czasie. Obszar o największej intensywności procesów wulkanicznych znajdował się na obszarze Ameryki Północnej.

„Na przestrzeni dwóch mln lat życie zwierzęce i roślinne na Ziemi doświadczyło poważnych zmian, w tym selektywnego wymierania organizmów morskich, a także pojawienia się nowych gatunków roślin i zwierząt na lądzie. Wydarzenia te zbiegają się w czasie z okresem intensywnych opadów deszczu” - opisuje współautor badań, Jason Hilton z University of Birmingham (W. Brytania).

W tych czterech przypadkach zmiany klimatu związane były ze skokami aktywności wulkanicznej, która za każdym razem przebiegała niezwykle intensywnie. Jej skutkiem była olbrzymia emisja dwutlenku węgla do atmosfery, co powodowało wzrost temperatur i wilgotności.

Zdaniem naukowców bez tej intensywnej aktywności wulkanicznej i idących za nią zmian klimatu dinozaury prawdopodobnie nie osiągnęłyby takiej dominacji ekologicznej. Trwała ona przez 150 mln lat, a zakończyła ją katastrofa klimatyczna wywołana uderzeniem w Ziemię asteroidy 66 mln lat temu.

Więcej: www.birmingham.ac.uk/news/latest/2021/09/dinosaurs-ascent-driven-by-volcanoes.aspx (PAP)